چگونه بدون آنفولانزای کتو و مشکلات گوارشی خود را با کتوز سازگار کنیم



Leanne Vogel در حال آماده کردن یک وعده غذاییLeanne Vogel در حال آماده کردن یک وعده غذایی

کتو فواید متعددی مانند تعادل قند خون، کاهش وزن و عملکرد بهتر مغز دارد. اما متأسفانه، بسیاری از مبتدیان کتو هنگام تلاش برای ورود به کتوز با مشکلات گوارشی و آنفولانزای کتو دست و پنجه نرم می کنند. اینها اولین موانعی هستند که افراد را از بهره مندی از مزایای کتو باز می دارد.

خبر خوب این است که شما می توانید بر این مبارزات غلبه کنید و همچنان با کتو سازگار شوید و از مزایای کتوزیس بهره مند شوید. این مقاله توضیح می دهد که چرا در اولین تلاش برای ورود به کتوزیس، این علائم را تجربه می کنید. سپس، راه‌های درست و نادرست مقابله با آنها را به شما می‌گوییم.

وقتی سعی می کنید وارد کتوز شوید در بدن و روده شما چه اتفاقی می افتد؟

بدن شما به طور معمول می تواند میزان چربی سوزانده شده را تنظیم کند و برای انرژی که از طریق تنفس سلولی به دست می آورد، در درجه اول به کربوهیدرات ها بستگی دارد.

هنگامی که کاهش شدید کالری یا کربوهیدرات وجود دارد، بدن شما باید منبع سوخت دیگری پیدا کند.

ابتدا، بدن از ذخایر کربوهیدرات (گلیکوژن) در سلول های کبد و ماهیچه به عنوان سوخت استفاده می کند. هنگامی که بدن شما تمام گلیکوژن را مصرف می کند، ممکن است احساس کنید “سوخت ندارید”. علائم احتمالی عبارتند از:

  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • مه مغزی
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • و میل به شکر

همچنین، اگر فعال باشید، متوجه کاهش شدید عملکرد ورزشی خواهید شد.

چرا کتو می تواند باعث مشکلات گوارشی شود، به خصوص در ابتدا؟

در ابتدا، حذف کربوهیدرات ها و تکیه بر چربی ها می تواند یک شوک به سیستم گوارشی و فلور روده شما باشد.

شما به صفرا و لیپاز بسیار بیشتری نسبت به قبل نیاز دارید. صفرا می تواند حرکت روده را تسریع کند و گونه های خاصی از فلور روده را انتخاب کند، در حالی که بقیه را از بین می برد. [R]. این تغییرات بسته به تمایل شما می تواند باعث اسهال یا یبوست شود. نفخ، سوزش سر دل و حالت تهوع نیز بسیار شایع هستند، به خصوص در مراحل اولیه کتو.

پس از مدتی (حدود دو هفته)، بدن شما شروع به تنظیم می کند و در نهایت برای دریافت انرژی به کتون ها تبدیل می شود. این بدان معناست که میتوکندری، آنزیم های چربی سوز و تولید کننده کتون بیشتری را در داخل سلول های شما، به ویژه در کبد، می سازد. به طور همزمان، روده شما می تواند با هضم بیشتر چربی ها و منظم ماندن سازگار شود، اگرچه بسیاری از افراد برای این انتقال روده به حمایت نیاز دارند.

هنگامی که کبد شما کتون های کافی برای سوخت بدن و مغز تولید می کند، علائم سازگاری با کتو بهبود می یابد. بدن شما شروع به سوزاندن چربی به عنوان منبع اصلی انرژی می کند. شما شروع به احساس انرژی بیشتری خواهید کرد و هوس کمتری خواهید داشت. شما در مسیر سازگاری کامل با کتو خواهید بود، جایی که بیشترین فواید را از کتو خواهید برد.

ما مقاله ای داریم که به اشتباهات احتمالی زنان در رژیم کتو و چگونگی غلبه بر آنفولانزای کتو پرداخته ایم. اینجا را ببین.

هضم ضعیف می تواند همه چیز را از بین ببرد، از جمله توانایی شما برای ورود به کتوزیس. بنابراین بیایید در مورد چگونگی رسیدگی به مشکلات گوارشی که ممکن است از رژیم کتوژنیک ایجاد شود صحبت کنیم.

کارهایی که نباید با مشکلات گوارشی کتو انجام داد

به عنوان یک متخصص تغذیه کتو، من با سهم نسبتاً زیادی از مشکلات گوارشی در مشتریانم مواجه شده ام. اما متأسفانه، بسیاری از آنها یا به راه‌حل‌های رایج ناسالم متوسل می‌شوند، یا به دلایل ریشه‌ای رسیدگی نمی‌کنند، یا کاملاً کار نمی‌کنند.

1. استفاده از ملین ها یا قهوه

فیبر باکتری های خوب روده شما را تغذیه می کند و برای حفظ حرکات خوب روده ضروری است. بنابراین، دریافت نکردن فیبر کافی از غذاهای دوستدار کتو، مانند سبزیجات غیر نشاسته ای، می تواند باعث یبوست شود.

در حالی که ملین های بدون نسخه ممکن است به کاهش چالش فوری کمک کنند، اما علت اصلی را برطرف نمی کنند. به عنوان مثال، قهوه و بسیاری از این ملین ها روده را مجبور به حرکت یا کشیدن آب به داخل روده می کنند. با این حال، آنها به علت اصلی یبوست، مانند کمبود فیبر یا سایر علل عمیق تر، توجه نمی کنند. بنابراین، آنها می توانند عادت ساز باشند و این در دراز مدت کمکی نمی کند.

در حالی که مکمل‌های فیبر غذایی می‌توانند مفید باشند، بسیاری از آن‌ها حاوی قند یا کربوهیدرات بالایی هستند که می‌توانند شما را از کتوز خارج کنند. بنابراین، باید برچسب ها را بخوانید تا مطمئن شوید که پر از شکر نیستند. مهمتر از همه، مطمئن شوید که آنها حاوی مواد تحریک کننده روده نیستند که می تواند روده یا سلامتی شما را بدتر کند.

2. روی پروبیوتیک ها به تنهایی حساب کنید

پروبیوتیک ها فواید انکارناپذیر زیادی دارند. مصرف پروبیوتیک های با کیفیت یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای حمایت از گوارش و فلور روده در رژیم کتوژنیک است.

پروبیوتیک ها از نظم گوارشی حمایت می کنند. برخی افراد متوجه می شوند که برای عادی سازی مشکلات روده کتو کافی هستند. با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، آنها به دلایل اصلی مشکلات روده نمی پردازند. بنابراین شما باید کمی عمیق تر حفاری کنید و ممکن است نیاز به کمک به هضم غذا به روش های دیگر داشته باشید.

3. روغن مکتب بیش از حد، کتون های اگزوژن و الکل های قندی

روغن MCT و کتون های اگزوژن می توانند به شما کمک کنند تا به سرعت به سمت کتوز تغییر دهید. علاوه بر این، می‌تواند در مراحل اولیه سازگاری کتو با افزایش اجسام کتون خون شما را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که، الکل های شکر شیرین کننده های طبیعی هستند که طعمی تقریباً شبیه شکر دارند، اما در کربوهیدرات خالص روزانه شما به حساب نمی آیند.

یکی از علل شایع اسهال کتو بیش از حد این موارد است. و ممکن است در هر جای دیگری به دنبال علت مشکلات روده خود بگردید، به خصوص اگر این مشکلات در کمین مافین های کتو، کوکی ها، بارها، سس ها یا حتی مکمل ها باشد.

بنابراین، اگر روده شما در حال بهبود است، باید مراقب این موارد روی برچسب مواد غذایی باشید. اگر خودتان آنها را اضافه کردید، خیلی آرام شروع کنید و به تدریج بالا بروید. به عنوان مثال، با 1/4 قاشق چایخوری یا قاشق چایخوری شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا ببینید چقدر می توانید تحمل کنید.

به خاطر داشته باشید که وقتی اینها را با معده خالی یا با قهوه مصرف می کنید، اثرات شل شدن مدفوع ممکن است با دوز کمتری نسبت به مصرف با غذا یا بدون قهوه رخ دهد.

اکنون که می دانید با مشکلات گوارشی کتو چه کاری انجام ندهید، بیایید راه حل های مناسب برای رفع آنها را بررسی کنیم.

نحوه رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و گرفتگی معده در کتو

1. از آنزیم های گوارشی سرشار از لیپاز و تلخی های محرک صفرا استفاده کنید

بدن برای تجزیه لیپیدها (چربی ها) نسبت به سایر مواد مغذی مشکل تری دارد. اگر روده شما نتواند به اندازه کافی لیپاز و صفرا برای هضم یک وعده غذایی پرچرب تولید کند، ممکن است یک چالش باشد. مکمل با آنزیم های گوارشی مناسب می تواند به این امر کمک کند.

تنها آنزیم گوارشی فرموله شده برای رژیم کتوژنیک kApex است. حاوی لیپازها و پروتئازهای طیف کامل است که در تمام محدوده‌های pH روده کار می‌کنند تا به روده شما کمک کنند تا به طور کامل چربی و پروتئین‌ها را تجزیه کند.

همچنین، ریشه قاصدک یک ماده تلخ گوارشی است که تولید و جریان صفرا سالم را تحریک می کند و در عین حال از سلامت کبد حمایت می کند و حالت تهوع را تسکین می دهد.

علاوه بر پشتیبانی از گوارش، kApex همچنین حاوی موادی است که به تقویت عملکرد میتوکندری و حمایت از کتوژنز از چربی هایی که می خورید کمک می کند. به این ترتیب، سازگاری کتو شما راحت‌تر اتفاق می‌افتد و احساس انرژی بیشتری می‌کنید. همچنین متابولیسم را تقویت می کند و به آرامی از عملکرد بدنی پشتیبانی می کند، که می تواند به شما امکان دهد روی کتو فعال تر باشید.

این باعث می‌شود که بهترین مکمل برای کمک به هضم وعده‌های غذایی کتو و احساس عالی در رژیم کتوژنیک، به خصوص در ابتدا باشد.

2. از Betaine HCL استفاده کنید

اسیدیته معده برای حرکت سالم روده، هضم صاف و ترشح طبیعی صفرا مهم است. نفخ، سنگینی معده و سوزش سر دل نشانه‌های کاهش اسید معده هستند که با وعده‌های غذایی پرچرب بدتر می‌شوند. HCL Breakthrough عالی است زیرا اسید و آنزیم های گوارشی را فراهم می کند که در pH اسیدی بهترین عملکرد را دارند.

3. شروع به انجام کتو تا حد امکان تمیز کنید

Clean به معنای کامل، طبیعی و قابل تشخیص از شکل اصلی آن است، مانند گوشت و سبزیجات. برخی از افراد مبتلا به اعتیاد عمده به قند ممکن است بخواهند در این دوره از تمام شیرین کننده ها (طبیعی یا مصنوعی) اجتناب کنند.

غذاهای کتو فرآوری شده، به ویژه براونی ها و آب نبات ها، معمولاً با الکل های قندی همراه هستند که می توانند باعث شل شدن مدفوع شوند. آنها همچنین ممکن است حاوی مواد محرک روده مانند گلوتن یا لبنیات باشند که می تواند التهاب را افزایش داده و احساس بدتری را در شما ایجاد کند. در برخی موارد، التهاب قند خون را بالا نگه می دارد و ورود یا ماندن در کتوز را سخت می کند [R].

4. مراقب ترکیبات سازگار با کتو باشید که می توانند باعث شل شدن مدفوع شوند

روغن‌های MCT، کتون‌های اگزوژن و الکل‌های قندی می‌توانند باعث ایجاد مدفوع شل شوند، به‌ویژه زمانی که با وعده‌های غذایی پرچرب و قهوه مخلوط شوند. اگر اسهال دارید، می‌خواهید تا زمانی که روده‌تان بهبود پیدا کند، آن‌ها را بردارید. سپس، سعی کنید بفهمید که چه دوزهای کوچکی را می توانید تحمل کنید.

شیرین کننده های طبیعی، مانند استویا و میوه راهب، به خودی خود باعث شل شدن مدفوع نمی شوند، اما بسیاری از استویا و پودرها و مایعات میوه راهبان دارای مقداری الکل قند هستند. بنابراین، می‌خواهید برچسب‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که به طور تصادفی الکل قند زیادی را در یک جلسه نخورید.

5. به یاد داشته باشید که سبزیجات را بگنجانید

به طور کلی، کسانی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند، تمایل به خوردن فیبر بسیار کمی دارند، زیرا بسیاری از غذاهای پر فیبر حاوی سطوح کربوهیدرات بالایی هستند. اما همچنان مهم است که فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا نخوردن کافی ممکن است منجر به یبوست یا سایر مشکلات گوارشی شود.

مصرف فیبر کافی به شما کمک می کند روده ای سالم داشته باشید و باکتری های خوب روده خود را تغذیه کنید. [R] سبزیجات یک منبع عالی فیبر طبیعی هستند و گنجاندن آنها در رژیم غذایی راهی عالی برای افزایش سطح فیبر شماست. آنها همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند بنابراین تمایلی به افزایش قند خون ندارند.[R]

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از فیبر هستند که می تواند به حجم دادن به مدفوع کمک کند و دفع آن را راحت تر کند. این امر احتمال یبوست را کاهش می دهد. اگر تمایل به اسهال دارید، فیبر به حجیم شدن مدفوع و بهبود قوام آن کمک می کند.

6. مقدار زیادی آب و الکترولیت بنوشید

هنگامی که بدن شما به سمت کتوز حرکت می کند، می تواند از ذخایر گلیکوژن (کربوهیدرات های ذخیره شده در کبد و عضلات) استفاده کند. و از آنجایی که گلیکوژن همراه با مولکول های آب ذخیره می شود، کاهش آب باعث از دست دادن آب از طریق ادرار حاوی الکترولیت ها می شود. [R]

همچنین کلیه به دلیل کاهش سطح انسولین و آلدوسترون به سرعت شروع به تخلیه سدیم می کند. این می تواند منجر به کمبود سدیم شود که می تواند علائم مختلف “کتو آنفولانزا” را ایجاد کند. بنابراین، برای جلوگیری از علائم کمبود، باید نمک و الکترولیت بیشتری مصرف کنید.

به یاد داشته باشید که به اندازه کافی آب بنوشید (هدف کنید نزدیک به یک گالن در روز) و مطمئن شوید که غذاهای کامل غنی از الکترولیت مصرف می کنید. همچنین، با مقدار زیادی نمک و الکترولیت مکمل مصرف کنید.

7. از Synbiotics برای حمایت از فلور روده به انتقال استفاده کنید

با تغییر رژیم غذایی، برخی از باکتری های روده شما از بین می روند. این می تواند آنفولانزای کتو را بدتر کند. Biome Breakthrough بهترین راه حل است زیرا IgYmax می تواند اجزای باکتری هایی که می میرند را متصل کند و از بسیاری از علائم مرگ جلوگیری کند. همچنین به نظر می رسد IgYmax پاسخ التهابی در سد روده را متعادل می کند و آن را حتی برای فلور سالم روده مهمان نوازتر می کند. [R].

همچنین دارای سین‌بیوتیک‌ها (پری بیوتیک‌ها) است که از فلور سالم روده و سد روده حمایت می‌کنند. وعده‌های غذایی پرچرب می‌توانند سد روده را باز کنند و اجازه دهند برخی از سموم باکتریایی از باکتری‌های بد وارد شوند که به آنفولانزای کتو و مشکلات گوارشی کمک می‌کند. [R].

وقتی باکتری‌های خوب فیبر مفید موجود در Biome Breakthrough را تخمیر می‌کنند، پس‌بیوتیک‌هایی تولید می‌کنند که به بستن مجدد سد روده کمک می‌کنند. همچنین، Lactobacillus gasseri، یکی از سویه های پروبیوتیک در Biome Breakthrough، از نظر بالینی ثابت شده است که به کاهش وزن کمک می کند. [R, R].

8. حرکت کنید، اما راحت باشید

ترکیب برخی از حرکات در روز برای سازگاری با کتو و روده مهم است. اما انتظار عملکرد قبلی را برای چند ماه نداشته باشید. kApex همچنین دارای مواد تقویت کننده میتوکندری است که انرژی و عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

خلاصه

شما می توانید با حداقل علائم کتو آنفولانزا و گوارشی از مزایای کتو بهره مند شوید. برای انتقال هموار به کتوزیس، توصیه می‌کنم kApex، HCl Breakthrough و Biome Breakthrough را امتحان کنید.