خواص بیوتین چیست و چرا باید قرص بیوتین مصرف کنیم؟


اگر شما هم نمی دانید قرص بیوتین چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم بیوتین که به عنوان ویتامین H یا B7 نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در آب است. از خواص بیوتین می‌توان به سوخت و ساز چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین در بدن اشاره کرد.

ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند، بنابراین مصرف روزانه آن ضروری است. بنابراین مصرف قرص بیوتین می‌تواند کمک کننده باشد. سلول های انسانی نمی‌توانند ویتامین B7 را سنتز کنند. با این حال، باکتری‌ها در بدن می‌توانند بیوتین تولید کنند ولی نگران نباشید این ویتامین در غذاهای متعددی وجود دارد.

بیوتین چیست؟

ویتامین H که بیشتر با نام بیوتین شناخته می‌شود، بخشی از گروه ویتامین‌های B کمپلکس است. تمام ویتامین‌های B به بدن کمک می‌کنند تا غذا (کربوهیدرات‌ها) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کند که برای تولید انرژی استفاده می‌شود.

این ویتامین‌های B که اغلب به عنوان ویتامین‌های B کمپلکس شناخته می‌شوند، به سوخت و ساز چربی و پروتئین نیز کمک می‌کنند. ویتامین‌های B کمپلکس برای سلامت پوست، مو، چشم و کبد لازم است. آن‌ها همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می‌کنند. بیوتین همچنین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است، زیرا برای رشد جنین مهم است.

بیشتر مردم بیوتین مورد نیاز خود را از طریق خوردن یک رژیم غذایی سالم دریافت می‌کنند، اما ادعاهای زیادی وجود دارد که دریافت بیوتین بیشتر می‌تواند قند خون شما را تنظیم، مو، پوست و ناخنهای سالم را تقویت و به مادران باردار کمک کند تا بچه‌های سالمتری داشته باشند.

این ویتامین مانند همه ویتامین‌های B محلول در آب است، یعنی بدن آن را ذخیره نمی‌کند. با این حال، باکتری‌های روده می‌توانند بیوتین بسازند.

بدن برای متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین به بیوتین نیاز دارد. در جواب این که خواص بیوتین چیست باید بگوییم که بیوتین یک کوآنزیم است. قرص بیوتین به عنوان یک ترکیب حمایت کننده برای آنزیم‌های کربوکسیلاز عمل می‌کندو کلمه “بیوتین” از کلمه یونانی باستان “biotos” گرفته شده است که به معنای “زندگی” یا “رزق و روزی” است.

انواع اشکال دارویی بیوتین

همیشه بهترین کار این است که مواد مغذی را از منابع طبیعی دریافت کنید. اگر نمی‌توانید به‌طور طبیعی بیوتین کافی دریافت کنید، ممکن است پزشکتان مکملی برای شما پیشنهاد کند. پ

به یاد داشته باشید که مکمل‌ها از نظر ایمنی، خلوص، دوز یا کیفیت توسط FDA نظارت نمی‌شوند، بنابراین قبل از خرید درباره مارک‌های خود تحقیق کنید. بیوتین در مولتی ویتامین‌ها و کمپلکس‌های ویتامین B و به صورت مکمل‌های جداگانه موجود است.

بیوتین به صورت کپسول خوراکی ۵ میلی‌گرم و ۵۰۰۰ میکروگرم و قرص خوراکی ۳، ۵، ۱۰ میلی‌گرم و ۳۰۰ و ۱۰۰۰ میکروگرم یافت می‌شود. در ایران قرص بیوتین و آمپول ۵ میلی گرم بیشتر رایج است.

انواع قرص و کپسول بیوتین ازجمله برای تقویت مو، پوست و ناخن تجویز می‌شود. آمپول و قرص بیوتین و بپانتین حاوی ویتامین‌های بیوتین و ویتامین‌های خانواده B می‌باشد که درمان قطعی ریزش مو و کم پشتی مو‎ها می‌باشد. اما در موارد خاص مانند عدم جذب قرص توسط افراد، تزریق آمپول آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص بیوتین بهتر است یا آمپول؟

آمپول بیوتین بیشتر برای تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به نظر پزشک، مقدار و دوز آمپول بیوتین می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی معمولاً یک دوره‌ی سه ماهه‌ی درمان در نظر گرفته شده و هر هفته یک یا دو نوبت تزریق می‌شود. طول دوره‌ی تزریق بیوتین از ۶ هفته شروع و تا بیشتر از سه ماه هم می‌تواند ادامه داشته باشد.

آمپول بیوتین بیشتر برای تقویت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمپول بیوتین بیشتر برای تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین هنگام روز و صبح‌ها است؛ چون ویتامین B جزو ویتامین‌های انرژی زاست و تزریق آن در عصر یا اواخر روز می‌تواند خواب شبانه را مختل کند.

غذا‌های سرشار از بیوتین کدامند؟

بسیاری از غذاها حاوی مقداری بیوتین هستند. شما می‌توانید مقادیر توصیه شده بیوتین را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید:

  • مخمر نانوایی
  • سبوس گندم
  • تخم مرغ کامل پخته شده
  • صدف
  • گوشت، ماهی، تخم مرغ و جگر
  • دانه ها و آجیل
  • برخی از سبزیجات (مانند سیب زمینی شیرین، اسفناج و کلم بروکلی)
  • مخمر آبجو
  •  ساردین
  • آجیل (بادام، بادام زمینی و گردو)
  •  کره آجیل
  • سویا
  • سایر حبوبات (لوبیا، نخود سیاه)
  •  غلات کامل
  • موز
  • و قارچ

منابع پروتئینی حیوانی مانند جگر گاو، جگر مرغ، ماهی قزل آلا و تخم مرغ دارای محتوای بیوتین بالایی هستند. همچنین در مقادیر کمتری در سبزیجاتی مانند بروکلی، سیب زمینی شیرین و اسفناج و در بسیاری از انواع آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود.

خواص بیوتین چیست؟

بدن برای متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین به بیوتین نیاز دارد. بیوتین یک کوآنزیم است. این بدان معناست که به عنوان یک ترکیب حمایت کننده برای آنزیم‌های کربوکسیلاز عمل می‌کند. این آنزیم‌ها در موارد زیر نقش دارند: سنتز یا ایجاد اسیدهای چرب، سنتز اسیدهای آمینه ایزولوسین و والینگلوکونئوژنز یا تولید گلوکز.

از جمله خواص بیوتین به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ریزش مو

مطالعه‌ای که در سال 2015 منتشر شد نشان داد که زنان با موهای نازک پس از مصرف مکمل‌های پروتئین دریایی خوراکی به مدت 90 روز، مقداری کاهش ریزش را تجربه کردند. با این حال، بیوتین تنها یکی از اجزای این مکمل بود و این تحقیق توسط یک شرکت فروش محصولات بهداشتی و زیبایی حمایت شد.

تحقیقات بیشتری برای حمایت از استفاده از مکمل‌های بیوتین برای این منظور در افراد سالم مورد نیاز است.

یکی از خواص بیوتین کمک به کاهش ریزش مو است.

یکی از خواص بیوتین کمک به کاهش ریزش مو است.

کاهش گلوکز خون

چندین مطالعه توانایی بیوتین را در کاهش گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 آزمایش کرده‌اند. نتایج امیدوارکننده بوده است. در یک مطالعه حیوانی در سال 2013، محققان دریافتند که بیوتین ممکن است ترشح انسولین از لوزالمعده را تحریک کند و متعاقباً گلوکز خون را کاهش دهد.

تحقیقات انجام شده در سال 2016 نشان داد که بیوتین ممکن است به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند.

کمک به بازیابی چشایی

مطالعات نشان می‌دهد که بیوتین ممکن است به بازیابی چشایی در افرادی که حس چشایی خود را از دست داده‌اند کمک کند. بیماران رژیم غذایی خود را با 10-20 میلی گرم بیوتین در روز برای ایجاد اثرات تکمیل کردند. البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خواص بیوتین برای کاهش وزن

B7 یک ویتامین مورد نیاز و محلول در آب است که به سوخت و ساز مواد غذایی و همچنین تعیین ژن‌های بیان کننده سلول کمک می‌کند. آنزیم‌هایی که به ساخت و تولید چربی، گلوکز و تجزیه آمینواسیدها کمک می‌کنند به B7 نیاز دارند.

دوز بالای B7 برای افرادی مناسب است که سطح تری گلیسرید، قندخون و انسولین آنها بالاست، اما  اسناد پزشکی مصرف B7 برای کاهش وزن را تایید نمی‌کنند.

تجربیات شخصی و شایعات عمومی نشان می‌دهند که این ماده سبب افزایش وزن شده و اشتها را افزایش می‌دهد. که البته این ادعا پایه و اساس علمی ندارد و ثابت نشده است.

تاثبر بیوتین بر کاهش یا افزایش وزن تایید نشده و در بدن افراد مختلف، نتایج متفاوتی رخ داده است که می‌تواند به این ویتامین مربوط نباشد.

deit-therapy

کمک به نوروپاتی محیطی

گزارش‌هایی وجود دارد که مکمل‌های بیوتین علائم نوروپاتی محیطی را برای برخی از افرادی که به دلیل دیابت یا دیالیز مداوم برای نارسایی کلیه دچار این بیماری شده‌اند، بهبود می‌بخشد.

نوروپاتی محیطی آسیب عصبی در پا، دست، ساق پا یا بازو است. بی حسی، گزگز، سوزش یا احساس عجیب، درد، ضعف عضلانی و مشکل در راه رفتن برخی از علائم هستند.

مفید برای مغز و اعصاب

بیوتین برای فعالیت پیرووات کربوکسیلاز ضروری است. بنابراین، سطوح بالایی از پیروات و آسپارتات ممکن است ایجاد شود و این می‌تواند بر اعصاب تأثیر منفی بگذارد.

به همین دلیل، بیوتین ممکن است به کاهش آسیب عصبی در افرادی که دیابت دارند یا برای بیماری کلیوی تحت دیالیز هستند، کمک کند.

با این حال، برای تأیید این موضوع به شواهد بیشتری نیاز است.در سال 1990، دانشمندان دریافتند که سه نفر که دوز بالایی از بیوتین را به مدت 1 تا 2 سال مصرف کرده بودند، شاهد بهبود علائم بودند.

مشکلات مو و ناخن

شواهد نشان می‌دهد که مکمل‌های بیوتین ممکن است باعث بهبود نازک، شکنندگی یا شکننده شدن انگشتان پا و ناخن‌ها و همچنین موها شود. بیوتین، همراه با روی و کلوبتازول پروپیونات موضعی نیز برای مبارزه با آلوپسی آره آتا در کودکان و بزرگسالان استفاده شده است.

مفید برای درماتیت سبورئیک

نوزادانی که بیوتین کافی ندارند اغلب دچار این بیماری شده و دچار بدن پوسته پوسته می‌شوند. با این حال، هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که مکمل‌های بیوتین – که در شیر خشک یا شیر مادر داده می‌شود – به طور موثر درماتیت سبورئیک را درمان می‌کند. در صورت شیردهی، همیشه قبل از مصرف هر گونه ویتامین، گیاه یا مکمل از پزشک خود سوال کنید.

مکمل‌های بیوتین به طور موثر درماتیت سبورئیک را درمان می‌کند.

مکمل‌های بیوتین به طور موثر، درماتیت سبورئیک را درمان می‌کند.

مفید برای بیماری گانگلیون

این بیماری، یک اختلال نادر و ارثی است و بر بخشی از سیستم عصبی که حرکت را کنترل می‌کند، تأثیر می‌گذارد. این قضیه می‌تواند منجر به کشش غیرارادی عضلات، سفتی عضلات، ضعف عضلانی و سایر مشکلات شود.  به نظر می‌رسد این وضعیت به درمان با تیامین و قرص بیوتین پاسخ می‌دهد.

درمان ام اس

مطالعات نشان داده‌اند که دوز بالای بیوتین ممکن است به بهبود علائم در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) کمک کند. (MS) یک بیماری خودایمنی است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و منجر به ضعف عضلانی و طیف وسیعی از مشکلات دیگر می‌شود.

نتایج منتشر شده در منبع معتبر 2016 نشان داد که بیوتین یک درمان بی‌خطر است. در برخی از شرکت کنندگان، دوز بالا سه بار در روز علائم را پس از 9 ماه استفاده کاهش داد.

عوارض جانبی مصرف بیوتین

به دلیل پتانسیل عوارض جانبی و تداخل با داروها، باید مکمل‌های غذایی را فقط تحت نظارت یک پزشک آگاه مصرف کنید. با این وجود، بیوتین با عوارض جانبی همراه نبوده است.

چه مقدار بیوتین باید در روز مصرف کنید؟

توصیه می‌شود که بزرگسالان 30 میکروگرم در روز مصرف کنند. در دوران بارداری نیز باید 30 میکروگرم و در دوران شیردهی 35 میکروگرم باید مصرف شود. مقادیر توصیه شده برای کودکان به سن بستگی دارد:

سن میزان مورد نیاز
تولد تا 6 ماهگی 5 میکروگرم
نوزادان 7 تا 12 ماه 6 میکروگرم
کودکان 1-3 سال 8 میکروگرم
کودکان 4-8 سال 12 میکروگرم
کودکان 9-13 سال 20 میکروگرم
نوجوانان 14 تا 18 سال 25 میکروگرم
بزرگسالان 19+ سال 30 میکروگرم

برای اکثر افراد، تا زمانی که رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشند، مکمل لازم نیست.

علائم کمبود بیوتین

کمبود بیوتین در انسان نادر است، زیرا بیوتین به طور گسترده در غذاها موجود است و باکتری‌های “خوب” روده معمولاً می‌توانند بیش از نیاز بدن بیوتین سنتز کنند.

کسانی که اغلب از تخم مرغ خام در دستور‌العمل‌های سس مایونز، سس سزار یا تخم مرغ لذت می‌برند، ممکن است بخواهند در این مورد تجدید نظر کنند.

پروتئین موجود در تخم مرغ خام به نام آویدین می‌تواند به بیوتین متصل شود و از جذب آن جلوگیری کند و بدن را دچار  کمبود بیوتین کند. تخم مرغ پخته شده مشکلی ندارد، زیرا آویدین با حرارت دادن تجزیه می‌شود.

نشانه‌های کمبود بیوتین عبارتند از:

  • ریزش مو یا آلوپسی
  • بثورات پوسته پوسته و قرمز در اطراف چشم‌ها، بینی، دهان و اندام تناسلی
  • افسردگی
  • بی حالی
  • توهمات
  • بی حسی و گزگز دست ها و پاها
  • از دست دادن کنترل حرکات بدن که به عنوان آتاکسی شناخته می شود
  • نازک شدن موها
  • ناخن های شکننده
  • تشنج
  • عملکرد سیستم ایمنی ضعیف
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و قارچی

چه افرادی نیاز به مصرف بیوتین دارند؟

افراد زیر باید بیوتین مصرف کنند:

افراد مبتلا به نقص بیوتینیداز

در افراد مبتلا به این عارضه، بدن آنزیم لازم برای آزادسازی بیوتین از پروتئین‌های موجود در رژیم غذایی در طول هضم یا از گردش پروتئین معمولی در سلول‌ها را تولید نمی‌کند.

افراد مبتلا به نقص بیوتینیداز آنزیم لازم برای آزادسازی بیوتین را ندارند.

افراد مبتلا به نقص بیوتینیداز آنزیم لازم برای آزادسازی بیوتین را ندارند.

 افراد مبتلا به کرون

افرادی که بیماری‌هایی مانند کرون دارند که جذب مواد مغذی را سخت می‌کند، بیشتر احتمال دارد کمبود بیوتین داشته باشد. زنان باردار تقریباً نیمی از زنان دارای کمبود خفیف بیوتین هستند که می‌تواند منجر به رشد غیر معمول در جنین شود.

دیالیزی‌ها

افرادی که دیالیز کلیه دریافت می‌کنند ممکن است سطوح پایین بیوتین داشته باشند و ممکن است به قرص بیوتین نیاز داشته باشند.

سیگاری‌ها

افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است سطح بیوتین پایینی داشته باشند و ممکن است به مکمل بیوتین نیاز داشته باشند.

افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است سطح بیوتین پایینی داشته باشند.

افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است سطح بیوتین پایینی داشته باشند.

علت کمبود بیوتین

کمبود بیوتین به احتمال زیاد در موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • دوران بارداری
  • افرادی که تغذیه طولانی مدت داخل وریدی دریافت می‌کنند
  • نوزادانی که شیر مادر را با مقادیر کم بیوتین مصرف می‌کنند
  • افراد با جذب ضعیف بیوتین به دلیل بیماری التهابی روده یا سایر اختلالات دستگاه گوارش
  • افرادی که سیگار می‌کشند

از هر 60000 نوزاد، حدود 1 نفر دچار کمبود شدید یا جزئی بیوتینیداز هستند. در کمبود شدید، کمتر از 10 درصد فعالیت طبیعی آنزیم وجود دارد.

 تداخلات دارویی بیوتین

اگرچه شواهدی مبنی بر تداخل بیوتین با هر دارویی وجود ندارد، اما برخی داروها وجود دارند که ممکن است سطح بیوتین را کاهش دهند. اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، نباید بدون مشورت با پزشک خود از بیوتین استفاده کنید.

داروهای ضد تشنج

مصرف طولانی مدت داروهای ضد تشنج می‌تواند سطح بیوتین را در بدن کاهش دهد. داروهای ضد تشنج عبارتند از:

  • کاربامازپین (کارباترول)
  • فنوباربیتال
  • فنی توئین (دیلانتین)
  • پریمیدون (میزولین)
  • آنتی بیوتیک ها

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ممکن است با از بین بردن باکتری‌های روده که بیوتین تولید می‌کنند، سطح بیوتین را کاهش دهد. همچنین ممکن است بر کسانی که از داروهای صرع مانند فنوباربیتال، فنی توئین یا کاربامازپین استفاده می کنند، تاثیر داشته باشد.

کسانی که بیماری کبدی دارند

اگر از مکمل های بیوتین استفاده می‌کنید و نیاز به انجام هر گونه آزمایش خون دارید، با پزشک خود صحبت کنید. مصرف آلفا لیپوئیک اسید و بیوتین با هم می‌تواند جذب آلفا لیپوئیک اسید و بیوتین را در بدن کاهش دهد.

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

مصرف بیوتین و ویتامین B5 با هم می‌تواند جذب بیوتین و ویتامین B5 را در بدن کاهش دهد.

 چه افرادی مجاز به مصرف بیوتین نیستند؟

مصرف مکمل‌های بیوتین ممکن است با نتایج بسیاری از آزمایش‌های خون تداخل داشته باشد. بیوتین می‌تواند نتایج آزمایش را به طور کاذب بالا یا پایین بیاورد. این ممکن است منجر به تشخیص اشتباه یا نادرست شود.

ممکن است لازم باشد قبل از آزمایش خون، مصرف بیوتین را قطع کنید. اکثر مولتی ویتامین‌ها حاوی دوزهای کم بیوتین هستند که بعید است در آزمایش خون اختلال ایجاد کند. اما برای اطمینان با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف مکمل‌های بیوتین ممکن است با نتایج بسیاری از آزمایش‌های خون تداخل داشته باشد.

مصرف مکمل‌های بیوتین ممکن است با نتایج بسیاری از آزمایش‌های خون تداخل داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف بیوتین

از آن‌جایی که بیوتین محلول در آب است، مقدار اضافی آن هنگام ادرار به سادگی از بدن شما خارج می‌شود.

در حالی که اکثر مردم می‌توانند مکمل‌های بیوتین را مدیریت کنند، برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و مشکلات گوارشی را گزارش می‌کنند. هیچ علامت سمیت شناخته شده‌ای در ارتباط با بیوتین بیش از حد وجود ندارد.

آن‌چه از مقاله قرص بیوتین آموختیم:

هیچ مدرکی مبنی بر نیاز بیشتر افراد به مصرف قرص بیوتین وجود ندارد و هیچ گزارشی مبنی بر کمبود شدید بیوتین در هیچ فرد سالمی که رژیم غذایی متعادلی مصرف می‌کند، گزارش نشده است. یک رژیم غذایی متعادل احتمالاً نیازهای بیشتر افراد را تامین می‌کند، مگر اینکه پزشک به آنها توصیه کند. خواص بیوتین برای سلامت بدن تا حدودی به اثبات رسیده است. اگر سوال شما هم این است که بیوتین چیست حتما این مقاله را مطالعه کنید.

منبع: 

https://www.medicalnewstoday.com

https://medlineplus.gov

https://www.mountsinai.org

 

امتیاز کاربرها



منبع