لاتاری چیست؟


لاتاری بازی‌ای است که در آن شخصی به امید برنده شدن یک جایزه، معمولاً پول، بلیت می‌خرد. لاتاری ها اغلب توسط سازمان های دولتی اداره می شوند و عواید حاصل از آنها به پروژه های مختلف عمومی اختصاص می یابد. اصطلاح “لاتاری” از کلمه هلندی برای سرنوشت یا ثروت مشتق شده است. مردم در بسیاری از کشورها در قرعه کشی شرکت می کنند تا فرصت برنده شدن مبالغ هنگفتی را داشته باشند. در حالی که این بازی ها اساساً قمار هستند، اما قانونی در نظر گرفته می شوند زیرا مبتنی بر شانس هستند و تحت تأثیر مهارت یا دانش نیستند.

اولین قرعه کشی های ثبت شده در قرن پانزدهم در کشورهای پایین برای جمع آوری کمک های مالی برای دیوارها و استحکامات شهرها انجام شد. اولین قرعه کشی های شناخته شده از بلیط های شماره دار برای کشیدن جوایزی مانند کالا، حیوانات و کالاها استفاده می کردند. اعداد بر اساس رکوردهای شهر توزیع شد و برندگان با قرعه کشی مشخص شدند. قرعه کشی در قرن 16 و 17 بسیار محبوب شد و گاهی اوقات برای پرداخت هزینه های خدمات عمومی مانند آموزش استفاده می شد.

امروزه، لاتاری بازی‌ای است که در آن افراد برای شانس بردن یک جایزه نقدی، بلیت می‌خرند. پول جایزه بخت آزمایی می تواند به اندازه یک دلار یا به اندازه میلیون ها دلار باشد. شانس برنده شدن در لاتاری بسیار کم است، اما این بازی بسیار محبوب شده است. مردم سالانه میلیاردها دلار برای خرید بلیط هزینه می کنند.

در گذشته، بازی های بخت آزمایی عمدتاً توسط افراد ثروتمند انجام می شد، اما امروزه آنها یک شکل بسیار محبوب قمار برای همه از دانش آموزان مدرسه تا سالمندان است. برخی از افراد حتی با بازی در لاتاری حرفه ای ایجاد کرده اند. حتی برخی از بازیکنان حرفه ای هستند که برنده جکپات های بزرگ شده اند و میلیونر شده اند. با این حال، اکثر برندگان لاتاری حرفه ای نیستند. آنها افراد متوسطی هستند که فقط می خواهند زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهند.

رایج‌ترین نوع قرعه‌کشی، قرعه‌کشی دولتی است که در آن افراد می‌توانند در ازای پرداختی ناچیز، شانس برنده شدن مقدار زیادی پول را خریداری کنند. سپس سود حاصل از قرعه کشی برای اهداف عمومی مختلف از جمله آموزش و زیرساخت استفاده می شود. لاتاری های دولتی عموما قانونی هستند، اما برای جلوگیری از انحصار و فساد تنظیم می شوند.

قرعه کشی دولتی علاوه بر جمع آوری پول برای پروژه های عمومی، درآمدهای مالیاتی قابل توجهی نیز ایجاد می کند. این پول منبع مالی قابل توجهی برای مدارس و کالج های دولتی است. به عنوان مثال، نیوجرسی از این درآمد برای تأمین حقوق معلمان و سایر مزایای عمومی استفاده می کند. با وجود قانونی بودن، قرعه کشی های دولتی بحث برانگیز هستند. برخی از منتقدان استدلال می کنند که آنها اعتماد عمومی را نقض می کنند و با انحراف پول از سایر برنامه های عمومی، یکپارچگی دولت را تضعیف می کنند. برخی دیگر معتقدند که آنها نوعی مالیات ناعادلانه هستند. به عنوان مثال، ایالت نیویورک از سال 1980 بیش از 700 میلیون دلار از لاتاری جمع آوری کرده است. اما تعدادی از مطالعات نشان داده اند که پول حاصل از بلیط های بخت آزمایی برای تأمین بودجه برنامه های مهم کافی نیست.

پست قرعه کشی چیست؟ اولین بار در بهترین دنیای اطلاعات منتشر شد.