لاتاری چیست؟ – بهترین دنیای اطلاعات


بخت آزمایی

لاتاری شکلی از قمار است که در آن اعداد برای تعیین برنده قرعه کشی می شوند. این رایج ترین راه برای جمع آوری پول برای پروژه های دولت ایالتی و فدرال است، اگرچه برای حمایت از نهادهای خصوصی مانند موسسات آموزشی و کلیساها نیز استفاده می شود. برخی از ایالت ها و کشورها بازی های لاتاری را ممنوع کرده اند، در حالی که برخی دیگر آنها را پذیرفته اند. در ایالات متحده، اولین قرعه کشی ایالتی مدرن در سال 1964 در نیوهمپشایر تأسیس شد و تقریباً تمام ایالت های دیگر از آن کپی برداری کردند. در حالی که منتقدان لاتاری استدلال می کنند که این قرعه کشی به نفع جامعه نیست و حتی ممکن است اعتیاد به قمار را تشویق کند، طرفداران آن استدلال می کنند که این یک منبع درآمد مطمئن و قابل اعتماد است.

قرعه کشی برای تصمیم گیری و تعیین سرنوشت سابقه ای طولانی دارد و قرعه کشی انشعاب آن سنت است. در قرن هفدهم، برای هلندی‌ها مرسوم بود که قرعه‌کشی‌هایی را برای جمع‌آوری پول برای مصارف عمومی مختلف، از جمله حمایت از فقرا و ساخت کانال‌ها، ترتیب دهند. درآمد حاصل از لاتاری همچنین به ساخت بسیاری از معتبرترین دانشگاه های جهان از جمله بخش هایی از هاروارد، ییل و پرینستون کمک کرده است.

بخت‌آزمایی‌های دولتی مدرن چندین عنصر مشترک دارند، از جمله یک سازمان مرکزی که بر فروش و تبلیغات نظارت می‌کند، یک دفتر مرکزی که نتایج هر قرعه‌کشی را ثبت می‌کند و شبکه‌ای از خرده‌فروشان که بلیت‌ها را به عموم مردم می‌فروشند. سازمان مرکزی علاوه بر نظم بخشیدن به توزیع جوایز، سایر جنبه های عملیات قرعه کشی مانند حسابداری، تبلیغات و امور حقوقی را نیز انجام می دهد. صنعت بخت آزمایی یک بازار بسیار رقابتی است و برنده شدن جایزه برتر می تواند بسیار سودآور باشد.

علاوه بر میلیون‌ها دلاری که مردم با بازی در لاتاری برنده می‌شوند، بخت‌آزمایی‌ها برای ایالت‌ها درآمد ایجاد می‌کنند که بخشی از آن اغلب برای آموزش یا سایر خدمات اجتماعی اختصاص می‌یابد. مابقی هزینه اجرای قرعه کشی است که شامل پرداخت حقوق به کارگران برای طراحی بازی های اسکرچ آف، ضبط رویدادهای قرعه کشی زنده، به روز نگه داشتن وب سایت ها و کمک به برندگان پس از برنده شدن است.

در حالی که این پیام که بخت آزمایی نوعی مالیات بی دردسر است به طور گسترده تکرار شده است، اما دقیق نیست. در واقع، سود حاصل از قرعه کشی درصد کمی از درآمد کلی دولت است. علاوه بر این، این پیام که بخت آزمایی برای شما خوب است گمراه کننده است، زیرا میزان بازی مردم و میزان پولی که برای بلیط ها خرج می کنند را پنهان می کند.

به عنوان یک کسب و کار با هدف اصلی به حداکثر رساندن درآمد، قرعه کشی باید تبلیغ کند تا برای گروه های خاصی از مصرف کنندگان جذاب باشد. اما این رویکرد می تواند پیامدهای منفی برای فقرا و کسانی که از اعتیاد به قمار رنج می برند داشته باشد. علاوه بر این، می تواند در اهداف متقابل با هدف واقعی قرعه کشی به عنوان ابزاری برای جمع آوری سرمایه برای اهداف عمومی باشد. این را می توان از طریقی مشاهده کرد که تبلیغات بر جذابیت برای جوانان متمرکز است در حالی که کارکرد اصلی قرعه کشی جمع آوری پول برای آموزش و سایر خدمات عمومی است. این ناهماهنگی منجر به انتقاد مردم و تعدادی از قانونگذاران ایالتی شده است.