در مورد رژیم کتوژنیک ممکن است وجود نداشته باشد!

رژیم کتوژنیک شیردهی از آنجاییکه گلوکز یک سوخت اصلی برای سلول های سرطانی است، پس محدودیت گلوکز از اهداف درمانی در کنترل سرطان و یکی از مداخلات در کاهش مصرف گلوکز استفاده از کلید تاکتیک طرفداران استفاده رژیم کتوژنیک برای لاغری سریع رژیم کتوژنیک است. اگرچه این رژیم در دهه گذشته به عنوان یک استراتژی کاهش وزن رایج شده است، اما در ابتدا ۱۰۰ سال پیش به عنوان راهی برای کاهش تشنج در افراد مبتلا به صرع طراحی شد. استفاده از رژیم کتوژنیک نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و دفعات تشنج در این افراد به طور چشمگیری کاهش یافته است.

اما آنچه در نظر گرفته نمی شود عوارض این رژیم ها در صورت استفاده طولانی مدت است. موفقیت در کوتاه مدت بدون اشاره به عوارض ایجاد شده ، کاهش اشتها به دلیل کندتر متابولیزه شدن چربی ها نسبت به کربو ئیدراتها دلایلی است که این افراد عنوان می کنند. این رژیم برای کاهش وزن نیز امتحان شده ، اما فقط نتایج کوتاه مدت مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج متفاوت بوده است. دکتر سهراب یکی از عللی که باعث اقبال عمومی بالا نسبت به این نوع رژیم شده است را عدم وجود کالری شماری برشمرد که در آن اجباری نیست کالری مورد مصرف فرد دایما شمارش شود.

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی ضرر دارد

در ابتدای رژيم کتوژنیک من به شدت نگران بودم که به دلیل میزان پروتئین دریافتی بسیار کم ، تمام حجم عضلاتی که به دست آورده بودم را از دست بدهم. رژیم های معروف کم کربوهیدرات (مانند اتکینز یا پالئو) رژیم کتو واقعی را اصلاح می کنند. رژیم های غذایی پالئو ، ساوت بیچ و اتکینز همگی در این گروه قرار می گیرند. رژیم های غذایی سیکلی یا هدفمند، روش های پیشرفته تری هستند و در درجه اول توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند.

تصادفی رژیم غذایی کتوژنیک نکته

رژیم کتو قصد دارد بدن شما را مجبور به استفاده از نوع متفاوتی از سوخت کند. دلایل متعددی وجود دارد که رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به یک رژیم کم چربی بهتر است، از جمله افزایش پروتئین دریافتی، که مزایایی فراوانی دارد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که کربوهیدرات خود را به مقدار قابل توجهی کاهش بدهید و گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی سلولها است، محدود کنید. این کلسترول برخلاف LDL یا کلسترول بد برای بدن بسیار ضروری است و با افزایش آن نهتنها بدن میتواند از خواص آن بهرهمند شود، بلکه به دفع LDL از بدن نیز کمک مینماید.

در حقیقت ، رژیم کتو با افزایش کلسترول LDL “بد” همراه است که مقدار آن در خون با خطر بیماری قلبی ارتباط مستقیمی دارد. کراتین. کراتین مزایای بی شماری برای سلامتی و عملکرد دارد. در همین هنگام، برنار مکفدن، یکی از چهرههای شاخص جنبش تناسب اندام در آمریکا، پرهیز غذایی را در جامعهٔ آمریکا، بهعنوان وسیلهای برای دستیابی به سلامتی جسمانی ترویج نموده و مورد توجه عامهٔ مردم قرار داد. تحقیقات زیادی نشان دادهاند که رژیمهای غذایی پُر از چربیهای اشباع میتوانند خطر بیماری قلبی و سایر عوارض مزمن سلامتی را افزایش دهند. وقتی رژیم کتو به درستی انجام شود، حاوی مقدار زیادی سبزیجات و منابع کم چربی پروتئین حیوانی است.

• برای کمکردن شانس بروز این عوارض میبایست قبل از قطع کامل ورود کربوهیدراتها به بدن، چند هفتهای را با برنامه رژیم کم کربوهیدرات شروع کرد. همیشه قبل از شروع رژیم کتوژنیک با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بیخطر و مناسب است. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید نخست با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی کتوژنیک برای شما بی خطر باشد، به ویژه اگر دیابت نوع یک دارید. سبزیجات سرشار از کربوهیدرات محدود می شوند و به سبزیجات برگ دار (مانند کلم پیچ ،اسفناج) ، گل کلم ، کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، مارچوبه ، فلفل دلمه ای ، پیاز ، سیر ، قارچ ، خیار ، کرفس و کدو سبز ارجحیت داده می شود.یک فنجان کلم بروکلی خرد شده حدود شش گرم کربوهیدرات دارد.

کدو ها را برشهای نازک دهید و سپس ماهی را با نمک و فلفل و آبلیمو طعم دار کنید. نکته مثبت، این است که مواد لازم برای تهیه سس سرکه ایتالیایی معمولا در منزل همه یافت میشود.مواد لازم برای تهیه ی این سس ایتالیایی : یک قاشق غذاخوری ازترکیب سبزیجات معطر، سرکه، روغن زیتون یک پیمانه روغن زیتون؛ نصف قاشق چایخوری نمک یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاشده؛یک قاشق غذاخوری خردل دیژون همه مواد را در یک ظرف دردار با هم ترکیب کنید مواد را خوب هم بزنید و بگذارید تا برای ایجاد طعم خوب، سی دقیقه در ظرف بمانند؛این سس را تا یک هفته می توانید در یخچال نگه دارید .این سس حاوی کالری و چربی تقریبا 22 گرم و پروتئین است و کربوهیدرات ان مقدار بسیار ناچیزی است.

در واقع، آنقدر طعم آن خوب است که شما دیگر نمیخواهید چیزی روی آن برای مزهدار کردنش بریزید. این رژیم برای ورزشکاران هم بسیار مورد تایید است ولی کسانی که بدنسازی کار می کنند بهتر است از یک رژیم دیگر استفاده کنند. در صورت استفاده از فر، ماهی و کدو را در فر گذاشته و پخت کنید، در صورت تمایل میتوانید مواد را داخل ماهیتابه پهن، مقداری سرخ کنید. 3. یک ماهیتابه نچسب را روی شعله گاز قرار داده و آن را گرم کنید. در رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی با میزان بالای چربی و کربوهیدرات پایین به فرد داده می شود.

رژیم کتوژنیک متناوب

حال زمانی که کربوهیدرات کم شود مغز مجبور است انرژی خود را از کتون های چربی هضم شده تامین کند و کلیه ها مجبور هستند تا انسولین را کاهش داده و الکترولیت بیش تری آزاد کنند. یبوست: به این دلیل که در رژیم کتو غذاهای فیبری مانند غلات و حبوبات به مقدار کم وجود دارد، احتمال یبوست در این رژیم بالاست. علاوه بر این موارد ، به دلیل اینکه سطح مواد معدنی در بدن شما کاهش میابد ، احتمال بروز سنگ کلیه ، یبوست و آسیب به استخوان ها بوجود می آید.

کربوهیدرات ساده به دلیل اینکه قند کمتری را شامل میشود خیلی سادهتر به گلوکز تبدیل میگردد و این باعث افزایش ناگهانی قند خون میشود و این برای بدن ضرر دارد. این حالت برای کربوهیدرات پیچیده برعکس است، در کربوهیدرات پیچیده به دلیل اینکه زمان بیشتری نیاز است تا شکسته شود و به گلوکز تبدیل شود پس قند خون به یکباره افزایش پیدا نمیکند. همانطور که می دانیم استویا یک ماده دیورتیک است، که سبب افزایش فیلتراسیون کلیوی می شود.

جدول رژیم کتوژنیک

خلاصه: رژیم کتو میتواند سبب افزایش حساسیت انسولین در بدن شود که نتیجه آن از دست دادن چربی است. پیترمن اثرات مثبت (بهبود هوشیاری، رفتاری و خواب) و عوارض جانبی (تهوع و استفراغ ناشی از کتوزیس زیاد) را ثبت کرد. یک بررسی در سال 2017 تمام شواهد موجود در مورد رژیم کتوژنیک و سلامت قلب و عروق را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که رژیم غذایی ممکن است با برخی از عوامل بهبود دهنده ی بیماری های قلبی عروقی مرتبط باشد. توجه کنید که یکی دیگر از سسهای محبوبی که در آشپزی کتوژنیک استفاده میشود، سس خردل و عسل است.

به نوشته سایت رژیم آنلاین آردایت (رژیم آنلاین تخصصی دکتر فرزاد روشن ضمیر؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی) رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو، سرشار از چربی و حاوی مقادیر بسیار کمی کربوهیدرات بوده و توانایی تغییر در نحوه ذخیره و استفاده از انرژی توسط بدن را دارد. همانطور که از نام آن پیداست این رژیم سبب تولید کتون در بدن می گردد.کتون ها زمانی در بدن تولید می گردند که مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد و بدن لازم است انرژی خود را از شکستن اسیدهای چرب بدست آورد. این رژیم با مصرف HCG است و از نظر علمی رد شده و غیر قابل قبول میباشد.

افراد دارای این مشکل، باید از این رژیم غذایی دوری کنند. رژیم کتوژنیک همان طور که بار ها در مقالات قبلی ویستامگ به آن پرداخته شده یک رژیم چربی سوزی است و در کمال ناباوری با خوردن چربیهای سالم افراد میتوانند وزن زیادی را از دست بدهند. اما اگر اصرار زیادی دارید که از خرما استفاده کنید لازم است میزانی که در روز می توانید از کربوهیدرات استفاده کنید را در نظر بگیرید و اگر میزان کربوهیدرات به اندازه ای می باشد که بتوانید در روز یک تا دو عدد خرما مصرف کنید، می توانید از خرما استفاده کنید.

رژیم کتوژنیک یعنی چه

برای کاهش عوارض رژیم کتوژنیک بهتر است بهطور ناگهانی کربوهیدرات مصرفی خود را به صفر نرسانید و ابتدا مقدار آن را کاهش دهید و طی دو الی سه هفته مقدار آن را روزانه کمتر کنید تا به صفر برسد. وی با اشاره به این که در این رژیم تولید کتون بادیها در بدن باعث سرکوب کردن و کنترل اشتها می شود گفت: این موضوع باعث می شود فرد کمتر احساس گرسنگی کند که یکی از دلایل مهم علاقه افراد به این رژیم است .

بنابه شرایط متفاوت افراد ، این رژیم می تواند عوارض و تبعات متفاوتی ایجاد کند که کمتر به آن توجه شده است. خوردن بیش از حد پروتئین در این میان می تواند در ایجاد کتوز تداخل ایجاد کند. یک رژیم سالم کم کربوهیدرات، اصولا چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند. رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است باعث سردرگمی و تحریک پذیری شوند. ، عسل، شیر، میوههای دارای قند فراوان، شکر و هر موادی که دارای قند فراوان و یا کربوهیدرات ساده هستند خودداری کرد. از غذاهای سرشار از فروکتوز خودداری کنید و به دنبال غذاهای حاوی گلوکز باشید. در حالی که پزشک شما ممکن است برخی از داروها را برای شما تجویز کند، همیشه می توانید به دنبال روش های طبیعی برای بهبودی خود باشید.

عوارض رژیم کتوژنیک

یک رژیم کتوژنیک ممکن است برای حداقل ۲ تا ۳ هفته تا ۶ تا ۱۲ ماه دنبال شود. سعی کنید از میوه های تازه و سبزیجات همیشه در ادامه دسترس داشته باشید و آنها را در ادامه شیشه یا کاسه های زیبا بر روی کابینت یا یخچال قرار دهید تا جایی که بیشتر قابل مشاهده رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر باشد. برای تهیه ی این سس باید ابتدا به اندازه یک قاشق از پیازها و یک قاشق از خیارشور را کنار بگذارید؛ تمام مواد را با هم ترکیب کنید و فقط یک قاشق از پیاز خرده شده و یک قاشق از خیارشور را کنار بگذارید؛ پیاز و خیارشورهایی را که کنار گذاشته بوید به ترکیب اضافه کنید؛ اجازه بدهید که سس حداقل سی دقیقه در یخچال بماند و طعمدار شود.

رژیم کتوژنیک و خرما

می تواند حداکثر ۷ روز این سس را در یخچال نگهداری کنید. بنابر این می تواند باعث یبوست شود. علاوه بر این، برخی افراد ممکن است دچار عوارض جانبی زیر شوند که البته این عوارض کمتر شایع می باشند. در پژوهشی 6 ماهه با رژیم کتوژنیک محققان به نتیجه رسیدند که این نوع رژیم سبب کاهش وزن چشمگیر و بهبود بیماری کبد چرب را در افراد دارای اضافه وزن شده است. همچنین در افراد دیابتی باید با احتیاط و فقط با راهنمایی دقیق پزشک مصرف شود. Da​ta has been c reat ed with t​he  he᠎lp of GSA Content G en᠎er᠎at or​ Dem᠎ov ersion.

جو دوسر در رژیم کتوژنیک

چرا که پزشک های آزمایش آنلاین در صورت لزوم درخواست آزمایشات و یا حتی تست عضله از شما خواهند داشت و ممکن است داروهای مکمل در کنار رژیم برایتان تجویز کند. مکمل های خاصی نیز وجود دارد که می تواند در حین پیروی فرد از رژیم کتوژنیک مؤثر و مفید باشد. اگر مشکل ادامه یافت، روزانه یک مکمل پتاسیم مصرف کنید. اگر طیف گسترده ای از سبزیجات ، میوه ها و غلات را نخورید ، ممکن است در معرض کمبود عناصر ریز مغذی هایی مثل سلنیوم ، منیزیم ، فسفر و ویتامین های B و C باشید قرار بگیرید.