خواص درمانی بارهنگ؛ از دانه تا برگ بارهنگ را بخورید


به گزارش بهداشت نیوز گیاه بارهنگ، با دانه‌های خاکستری و پرخاصیت، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است و خواص بارهنگ، این گیاه را به یک گیاه دارویی در طب سنتی و نوین تبدیل کرده است.

این گیاه با ریشه‌ی کوتاه و ساقه‌ی 10 تا 70 سانتی رشد می‌کند و اگرچه خاستگاه آن ظاهرا اروپا و آسیا بوده است، اما امروزه در سراسر نقاط جهان کشت می‌شود. برگ‌ها و دانه‌های این گیاه از قدیم مورد استفاده درمانی و خوراکی قرار می‌گرفته و امروز خواص بارهنگ در زمینه‌های متعدد به اثبات رسیده است.

خواص بارهنگ

سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) از جمله مشکلاتی است که بارهنگ در کنترل و رفع آن نقش پررنگی دارد.

گیاه بارهنگ با نام علمی پلانتاگو ماژور (Plantago major) در درمان مشکلات و بیماری‌های پوستی، برونشیت، عفونت و التهاب، درمان سرفه و گلودرد، مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات تنفسی، تقویت قوای جنسی، سیستم گردش خون، مقابله با تومورها و تسکین و کاهش تب موثر شناخته شده است.

دانه‌ی بارهنگ با خاصیت ضدالتهابی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و با خاصیت دیورتیکی (ادرارآور) که دارد می‌تواند علائم مربوط به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) را کاهش دهد.

تاثیر بارهنگ در لاغری

از جمله دیگر خواص بارهنگ می‌توان به نقش و تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن اشاره کرد. این گیاه سرشار از فیبر است و باعث کاهش اشتها می‌شود. مصرف این گیاه همراه با آب قبل از وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به کنترل اشتها و سیری طولانی مدت و کمتر خوردن شود و در نهایت به کاهش وزن افراد کمک نماید.

از دیگر خواص بارهنگ می‌توان به خاصیت سم‌زدایی این دانه‌های خاکستری اشاره کرد. بارهنگ با سم‌زدایی از کبد، به درمان کبد چرب کمک می‌کند و ریسک ابتلای کبد به هپاتیت را نیز کاهش می‌دهد.

از جمله خواص بارهنگ می‌توان به نقش و تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.

از جمله خواص بارهنگ می‌توان به نقش و تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.

روش مصرف بارهنگ

می‌توانید برگ‌های این گیاه را به صورت خردشده یا پودر، با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. قبل از اینکه این ترکیب بجوشد، حرارت را خاموش کرده و کمی به آن زمان بدهید.

آن را از صافی رد کرده و میل کنید و از خواص بارهنگ بهره‌مند شوید. این ترکیب برای درمان سرفه، گلودرد و تب بسیار مفید است.

اما دانه‌های بارهنگ بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرند. می‌توانید مقدار 5 تا 15 گرم از این دانه‌ها را داخل نصف استکان آب ریخته و مخلوط کنید و سپس بنوشید. این ترکیب ساده و سریع، برای تصلب شرائین، انواع عفونت‌ها، زخم‌های داخلی، هضم غذا و یبوست بسیار مفید است.

آیا مصرف بارهنگ عوارض دارد؟

زیاده‌روی در مصرف این گیاه می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد. اسهال و افت فشار خون از جمله عوارض مصرف بیش اندازه‌ی این گیاه در طول روز است. پس سعی کنید بیش از 10 الی 15 گرم بارهنگ در طول مصرف نکنید و در مصرف جوشانده‌ی برگ این گیاه نیز تعادل را رعایت کنید.

اکثر داروها و جوشانده‌ها و دمنوش‌های گیاهی مُدر هستند و می‌توانند به از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن و خشکی پوست و اسهال منجر شوند پس باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کرد.

همینطور مصرف این گیاه در طول بارداری می‌تواند با عوارضی برای مادر و جنین همراه باشد پس علی‌رغم خواص بارهنگ، در این دوران از مصرف این گیاه پرهیز کنید.

مصرف بارهنگ همراه با داروهای ضد انعقاد خون می‌تواند تداخل داشته باشد پس اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف بارهنگ با پزشک معالجتان مشورت نمایید.

امتیاز کاربرها



منبع