ارتباط روده و پوست: چگونه یک روده نامتعادل می تواند به پوست شما آسیب برساند


هر فرد به طور متوسط ​​حدود 300 میلیون سلول پوستی دارد که آن را به بزرگترین عضو بدن شما تبدیل می کند. داشتن پوستی سالم و درخشان، هم برای سلامتی و هم برای اعتماد به نفس، عالی است.

پوست شما عضوی سخت کوش است که حدود 15 درصد وزن کل شما را تشکیل می دهد. این به شما امکان می دهد دمای بدن خود را تنظیم کنید و به شما اطلاع می دهد که خیلی گرم یا خیلی سرد هستید. این اولین خط دفاعی شما در برابر ارگانیسم‌های عفونی است و یک سد محافظ است که اندام‌های داخلی، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را از آسیب و بیماری در امان نگه می‌دارد.

تغییرات در پوست شما می تواند نشان دهنده تغییراتی در سلامت کلی شما باشد. آکنه، پسوریازیس و سایر مشکلات پوستی می تواند نشانه ای از وجود مشکل در جای دیگری از بدن باشد.

شاید در مورد غذاهایی شنیده باشید که باعث بروز آکنه یا اگزما می شوند. تحقیقات اخیر ارتباط قطعی بین روده و پوست پیدا کرده است. این پیوند بین این اندام ها به عنوان محور روده- پوست نامیده می شود. (1)

آیا کسی را می شناسید که از خوردن فست فود و نوشیدن نوشابه در هر وعده غذایی لذت می برد؟ پوست آنها لکه دار، خشک و ناسالم به نظر می رسد.

میکروبیوم پوست

بیش از 1000 گونه باکتری وجود دارد و پوست خود را خانه می نامید. آنها باکتری های مفیدی هستند و در بیشتر مواقع هیچ اثر نامطلوبی برای سلامتی ایجاد نمی کنند.

این باکتری ها به حفظ سلامت پوست شما کمک می کنند، همانطور که باکتری های دوستانه موجود در روده شما به سلامت گوارش شما کمک می کنند.

میکروبیوم روده و پوست شما باید تا حد امکان دارای انواع مختلف باکتری های سالم باشد. باکتری های روی پوست شما نقشی در هیدراته نگه داشتن و الاستیک پوست شما، حفظ سلامت کلی پوست و کاهش آکنه، لکه ها و جوش ها دارند. (2)

میکروبیوم پوست شما بسیار تخصصی است. میکروارگانیسم ها برای زنده ماندن در سطح پایین مواد مغذی موجود روی پوست سازگار شده اند. این میکروب‌ها موادی تولید می‌کنند که از تکثیر باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند پوست را مستعمره کنند.

یک میکروبیوم پوست سالم باید علیرغم آنچه در محیط اطراف اتفاق می افتد متعادل بماند. هنگامی که دیس بیوز یا عدم تعادل در میکروبیوم پوست رخ می دهد، بیماری های پوستی می توانند ظاهر شوند. (3)

محققان اخیراً دریافتند که در واقع نوع خاصی از باکتری ها باعث ایجاد آکنه نمی شوند، بلکه عدم تعادل در کلونیزاسیون باکتریایی پوست است.

باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه اغلب به عنوان علت آکنه ذکر می شود. با این حال، مشخص شده است که این باکتری هم در افرادی که آکنه را تجربه می کنند و هم در افرادی که آکنه ندارند، در سطوح مشابه روی پوست یافت می شود. این احتمال وجود دارد که عدم تعادل میکروبیوم مقصر باشد و نه این P. acnes. (4)

روده سالم به معنای پوست سالم است

سلامت روده شما برای سلامت پوست شما حیاتی است. دستگاه گوارش یک سیستم بسیار پیچیده است که از دهان شروع می شود و قبل از پایان دادن به رکتوم و مقعد از طریق معده، روده کوچک و بزرگ ادامه می یابد.

دستگاه گوارش شما مسئول جذب مواد مغذی موجود در غذا، حذف سموم و مواد زائد از بدن، مدیریت التهاب و جلوگیری از آسیب رساندن به عفونت ها است (روده شما خانه بیش از 70 درصد سلول های ایمنی شماست!) (5)

روده شما یک سیستم بسیار پیچیده است و نحوه واکنش آن به رژیم غذایی شما در سراسر بدن شما تاثیر خواهد داشت. یک رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از فیبر از سلامت روده شما حمایت می کند و به باکتری های مفید موجود در میکروبیوم اجازه رشد می دهد.

عکس این موضوع در مورد رژیم غذایی ناسالم که سرشار از قند و کربوهیدرات تصفیه شده، فست فود و گوشت فرآوری شده است صادق است. این غذاها می توانند باعث رشد بیش از حد میکروارگانیسم های مضر در سیستم گوارشی شوند و باعث دیس بیوز شوند که به نوبه خود می تواند منجر به عوارض سلامتی شود.

محور روده و پوست

پوست و روده شما هماهنگ هستند. دستگاه گوارش سموم را از طریق رژیم غذایی یا فرآیندهای بدن از بدن شما خارج می کند و این سموم به طور جزئی از طریق پوست دفع می شوند. هر چه حجم سموم در بدن شما بیشتر باشد میزان دفع آن از طریق پوست بیشتر می شود که به نوبه خود می تواند باعث مشکلات پوستی شود. علائم روده ناسالم اغلب بر روی پوست قبل از نشان دادن علائم در جای دیگر ظاهر می شود.

بیماری های پوستی مزمن مانند پسوریازیس اغلب یک علت زمینه ای در روده دارند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به پسوریازیس نسبت به افرادی که از پسوریازیس رنج نمی برند، تنوع کمتری در میکروبیوم روده دارند. (6)

مثال دیگر روزاسه است که با رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (یا SIBO) مرتبط است. هنگامی که محققان از آنتی بیوتیک برای درمان و پاکسازی SIBO استفاده کردند، بین SIBO و روزاسه ارتباط پیدا کردند. برای اکثر شرکت کنندگان در مطالعه، روزاسه آنها نیز ناپدید شد. (7)

عدم تعادل مانند رشد بیش از حد کاندیدا و SIBO می تواند منجر به آسیب در پوشش روده شود که باعث بیماری دیگری به نام روده نشتی می شود. هنگامی که غشای روده نفوذپذیر می شود، می تواند منجر به التهاب مزمن و طیف وسیعی از علائم شود. این می تواند به بیماری های پوستی مانند آکنه هورمونی، اگزما، روزاسه و پسوریازیس کمک کند.

غذاهایی که برای داشتن پوستی سالم باید از آنها پرهیز کرد

اگر از طریق یک رژیم غذایی سالم از روده خود حمایت کنید، ممکن است مشکلات پوستی رایج مانند آکنه و اگزما را به خاطره ای دور تبدیل کنید.

برای آکنه

مهمتر از همه، از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده خودداری کنید یا آن را کاهش دهید. اینها شامل شکر سفید و غلات است که تمام مواد مغذی آنها از بین رفته است. به عنوان مثال می توان به آرد سفید، برنج سفید، غلات صبحانه، پاستا، خمیر پیتزا و نان اشاره کرد.

غذاهایی از این قبیل به سرعت هضم می شوند و باعث افزایش قند خون می شوند. افزایش انسولین برای مقابله با افزایش قند خون به سرعت به دنبال دارد، و این افزایش انسولین است که نشان داده است غدد چربی روی پوست را برای تولید روغن تحریک می کند و منجر به افزایش احتمال ایجاد آکنه می شود. (8)

برای پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به جای حمله به میکروارگانیسم‌های عفونی به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند.

چرخه زندگی سلول‌های پوست در بیماری پسوریازیس سریع‌تر از حد طبیعی است که منجر به تجمع سلول‌ها در سطح پوست می‌شود و پوسته‌ها و تکه‌هایی از پوست قرمز و تحریک‌شده را تشکیل می‌دهند که خارش و درد دارند.

حفظ یک میکروبیوم روده متنوع حیاتی است. مبتلایان به پسوریازیس طیف بسیار کمتری از باکتری ها در میکروبیوم روده خود دارند. میکروبیوم برای سلامتی ضروری است و جای تعجب نیست که اگر نامتعادل باشد، مشکلاتی مانند پسوریازیس به دنبال خواهد داشت. (9)

غذاهای التهاب زا که باید از آن اجتناب کنید عبارتند از: گوشت قرمز، غذای سرخ شده، پاستا، شیرینی و نان. جای تعجب نیست که شکر همچنین یک غذای التهابی است که سمومی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) تولید می کند. AGE ها باعث التهاب می شوند که منجر به پسوریازیس و سایر شرایط می شود.

برای داشتن پوستی سالم چه بخوریم

برای جلوگیری از مشکلات پوستی، از رژیم غذایی کم قند و غذاهای التهاب آور و سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنید.

مشکلات پوستی را می توان در دیس بیوز میکروبیوم روده ردیابی کرد، بنابراین از یک پروبیوتیک با کیفیت خوب برای حمایت از سلامت روده و پوست استفاده کنید. در اینجا برخی از غذاهایی که اگر می خواهید پوستی با سلامتی درخشان داشته باشید، باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، آورده شده است.

ماهی روغنی

ماهی، به خصوص ماهی چرب یا روغنی، جزء مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. ماهی قزل آلا و شاه ماهی صید شده وحشی از انواع ماهی های روغنی هستند که فلزات سنگین و سایر سموم نیز کمی دارند.

این ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به هیدراته و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. کمبود این اسید چرب اغلب به دلیل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست در وهله اول قابل مشاهده است. (10)

اسیدهای چرب امگا 3 التهاب را در بدن کاهش می دهند و به اختلالات خود ایمنی مانند پسوریازیس و لوپوس کمک می کنند. (11)

ماهی چرب همچنین روی شما را تامین می کند، ماده معدنی که برای تولید سلول های جدید پوست ضروری است. کمبود روی می تواند منجر به التهاب و ضایعات پوستی شود. همچنین مقدار زیادی آنتی اکسیدان ویتامین E را در ماهی های چرب خواهید یافت که از التهاب و آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. فراموش نکنید که ماهی به طور کلی منبع عالی پروتئینی است که پوست شما برای سلامتی به آن نیاز دارد. (12)

میوه ها و سبزیجات کم قند

رژیم غذایی پر از محصولات سالم سنگ بنای سلامتی است. تا جایی که ممکن است محصولات ارگانیک را انتخاب کنید که توسط مواد شیمیایی مضر آلوده نشده باشند و مقادیر بهینه مواد مغذی را در اختیار شما قرار دهند. تمام مواد مغذی گیاهی برای سلامت پوست و روده شما مفید است، اما در اینجا چند فوق ستاره وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید:

آووکادوها

این ابرمیوه ها حاوی ویتامین E و C و چربی های سالم هستند. در یک مطالعه گسترده روی بیش از 700 زن، مشخص شد کسانی که رژیم غذایی سرشار از انواع چربی های سالمی را که ما می توانیم در آووکادو پیدا کنیم، مصرف می کردند، نسبت به افرادی که این چربی ها را مصرف نمی کردند، پوستی انعطاف پذیرتر و سالم تر داشتند. (13)

مانند ماهی های چرب، آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین E است. این امر زمانی موثرتر است که همراه با ویتامین C مصرف شود، که همچنین برای ایجاد پروتئین ساختاری کلاژن لازم است. (14)

کلم بروکلی

این سبزی سبز سرشار از روی، ویتامین های A و C و لوتئین است. لوتئین یک کاروتنوئید است که از پوست شما در برابر آسیب های اکسیداتیو که منجر به چین و چروک و خشکی می شود محافظت می کند.

بروکلی همچنین منبعی از ترکیب سولفورافان است که در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند. (15)

آجیل و دانه ها

بسیاری از مواد مغذی حمایت کننده پوست در مغزها و دانه ها یافت می شوند. گردو حاوی اسیدهای چرب ضروری است و منبع غلیظ تری از اسید چرب امگا 3 نسبت به سایر آجیل ها است. آنها حاوی روی، ویتامین های آنتی اکسیدانی E و C و سلنیوم هستند که همگی به مبارزه با التهاب و عفونت کمک می کنند.

تخمه آفتابگردان منبعی غنی از ویتامین E، سلنیوم و پروتئین است که همگی به بهبود پوست، دفع عفونت ها و درخشش سلامت کمک می کنند.

پروبیوتیک ها

یک راه راحت برای کمک به میکروبیوم روده و پوست، مصرف روزانه یک مکمل پروبیوتیک حاوی باکتری های مفید است.

اگر میکروبیوم روده شما به دلیل رشد بیش از حد کاندیدا، رژیم غذایی نامناسب یا دوره ای از آنتی بیوتیک ها نامتعادل باشد، پروبیوتیک ها به میکروبیوم شما در بازیابی تعادل سالم کمک می کنند.

به خاطر داشته باشید که همه پروبیوتیک ها یکسان ساخته نمی شوند و انتخاب یک محصول با کیفیت بالا که بتواند کار مورد نظر خود را انجام دهد ضروری است.

یکی را انتخاب کنید که از فناوری رهش زمانی BIO-tract استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که باکتری های خوب به روده شما می رسند. همچنین CFU پروبیوتیک را که مخفف واحد تشکیل کلونی است، بررسی کنید. نشان دهنده حجم باکتری های زنده و فعال است. به دنبال حداقل 10 میلیارد CFU باشید تا مطمئن شوید که تعداد مفیدی از باکتری های زنده وارد روده شما می شوند.

پروبیوتیک ترجیحی من پروبیوتیک Balance ONE است که در اینجا با جزئیات بیشتر توضیح داده ام.

تو چیزی هستی که می خوری

برای سلامتی مطلوب، روده شما به یک رژیم غذایی سالم نیاز دارد که ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مناسب را برای بدن شما فراهم کند. میکروبیوم روده شما نیز از پروبیوتیک ها سود می برد و این به نوبه خود برای پوست شما مفید خواهد بود.

ممکن است این یک ضرب المثل قدیمی باشد، اما هنوز هم صادق است: شما همان چیزی هستید که می خورید. پوست شما از بسیاری جهات آینه روده شماست. اگر سیستم گوارشی و میکروبیوم آن سالم هستند، پوست شما این را با درم صاف و بدون عفونت و درخشندگی درخشان منعکس خواهد کرد.

The post ارتباط روده و پوست: چگونه روده نامتعادل می تواند به پوست شما آسیب برساند اولین بار در رژیم غذایی کاندیدا پدیدار شد.