چگونه مصرف کافئین خود را کاهش دهیم: جایگزین های قهوه و چای


برای بسیاری از افراد، محدود کردن مصرف کافئین در زمانی که رژیم کاندیدا دارند ایده بسیار خوبی است. ترک کامل کافئین همیشه ضروری نیست، اما واقعاً به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد.

نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه فواید سلامتی بدون شک و تحقیقات خوبی دارند و برای اکثر مردم نوشیدن مقدار کمی کافئین مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

با این حال، اگر رشد بیش از حد کاندیدا شما را خسته و فرسوده کرده است، بهتر است مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا باید میزان قهوه و چایی را که در رژیم کاندیدا می نوشید کاهش دهید یا کاهش دهید. وقتی متوجه شدید که چرا کاندیدا شما را بدتر می‌کند و چگونه می‌تواند بهبودی شما را به تأخیر بیندازد، می‌توانید مصرف خود را کاهش دهید.

حتی بهتر از آن، بسیاری از جایگزین های عالی وجود دارد که طعم بسیار شبیه به قهوه و چای دارند، اما بهبودی شما را به خطر نمی اندازند.

مزایا و هزینه های کافئین برای سلامتی

بسیاری از ما نمی توانیم بدون مصرف کافئین روز را سپری کنیم. چه قهوه، چای یا نوعی نوشیدنی انرژی زا، ما به محرکی وابسته می شویم که کافئین برای بیدار کردن ما و حفظ احساس هوشیاری ایجاد می کند.

البته این هوشیاری تنها اثری نیست که کافئین ایجاد می کند. و در حالی که این تأثیرات همه بد نیستند، همه آنها هم خوب نیستند!

3 فواید کافئین

کافئین انرژی و عملکرد فیزیکی را افزایش می دهد

مشخص شده است که نوشیدن قهوه سیاه حدود یک ساعت قبل از تمرین عملکرد را حدود 11 تا 12 درصد افزایش می دهد. این تا حد زیادی به تأثیری است که کافئین بر سطح آدرنالین خون شما دارد. آدرنالین یک هورمون استرس است که بدن شما را برای “جنگ یا فرار” آماده می کند. به عبارت دیگر، انرژی سریعی به شما می دهد که بدن شما را برای فعالیت فیزیکی آماده می کند. (1)

کافئین می تواند به کاهش وزن کمک کند

قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که مصرف انسولین در بدن را تحریک می کند. این به تنظیم سطح قند خون و کاهش میل شما به خوراکی های شیرین و میان وعده های حاوی کربوهیدرات کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که کافئین متابولیسم شما را تحریک می کند و باعث می شود بدن شما سلول های چربی را بشکند و از چربی برای سوخت استفاده کند.

کافئین هوشیاری را افزایش می دهد

این احتمالاً دلیل شماره یک نوشیدن قهوه است! مصرف متوسط ​​کافئین – حتی فقط یک فنجان در روز – می تواند به شما کمک کند تا در محل کار تمرکز کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید. این هوشیاری ذهنی شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا روی یک کار تمرکز کنید.

مضرات نوشیدن کافئین

متأسفانه، فواید نوشیدن کافئین اغلب با موارد منفی غلبه می کند – به خصوص اگر از رشد بیش از حد کاندیدا رنج می برید. معایب عبارتند از:

کافئین سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند

یکی از بدترین چیزها در مورد نوشیدن بیش از حد کافئین این است که توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با مهاجمان مضر مختل می کند. این می تواند منجر به مستعد ابتلا به بیماری و عفونت شود.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم مقادیر زیادی کافئین می‌نوشند، سطوح بالاتری از هورمون استرس کورتیزول در جریان خون خود دارند.

کورتیزول در پاسخ به استرس جسمی و روحی آزاد می شود و باعث آزاد شدن قند و چربی از ذخایر بدن شما می شود تا به شما کمک کند از تهدید فرار کنید. با این حال، سایر جنبه های پاسخ استرس شامل افزایش کلسترول و تری گلیسیرید و سرکوب موقت سیستم ایمنی بدن شما است. (2)

سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند به پاتوژن‌هایی مانند کاندیدا آلبیکنس اجازه دهد تا راحت‌تر در روده، واژن، دهان و جاهای دیگر پخش شوند.

کافئین مانع از خواب آرام شما می شود

نوشیدن قهوه غدد فوق کلیوی شما را تحریک می کند تا هورمون های استرس آدرنالین و کورتیزول را تولید کنند.

اگر این کار را چند بار در روز به مدت چند سال انجام دهید، بدن شما با سطوح هورمون های استرس سازگار می شود، بنابراین غدد آدرنال شما برای تولید کافی برای همان اثر باید سخت تر کار کنند.

این می تواند حلقه بازخورد بین هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و آدرنال شما (محور HPA) را مختل کند و توانایی بدن شما برای تنظیم سطوح هورمونی را مختل کند. این منجر به علائمی مانند افزایش وزن، اختلالات خلقی و اختلال در خواب می شود.

هرچه کافئین بیشتری بنوشید، احتمال اینکه از اضطراب، بی قراری، عصبی بودن، بی خوابی، ناراحتی معده و تحریک پذیری رنج ببرید، بیشتر می شود.

کافئین می‌تواند بر خواب شما نیز تأثیر مستقیمی بگذارد. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن کافئین 6 ساعت قبل از خواب میزان کل خواب را 1 ساعت کاهش می دهد. در افراد مسن، این اثرات می تواند حتی قوی تر باشد. (3)

اگر رشد بیش از حد کاندیدا و اختلال در میکروبیوم شما را خسته کرده است، کافئین می تواند مشکل را بدتر کند.

کافئین سطح قند خون شما را بی ثبات می کند

تحقیقات اخیر نشان داده است که کافئین ممکن است حساسیت سلول های شما به انسولین را کاهش دهد.

هنگامی که سلول‌های شما نسبت به انسولین حساسیت کمتری پیدا می‌کنند، زمانی که انسولین در جریان خون آزاد می‌شود، واکنش نشان نمی‌دهند – یعنی بعد از خوردن یا نوشیدن، قند زیادی از خون شما جذب نمی‌کنند.

در نتیجه، لوزالمعده شما فکر می‌کند که باید انسولین بیشتری بسازد و سطح شما را بعد از خوردن یک وعده غذایی حتی بالاتر می‌برد. از آنجایی که قند خون شما پس از خوردن غذا افزایش می یابد، ممکن است سطح قند خون شما به طور مزمن بالا باشد. (4)

محققان بر این باورند که این اثر به دلیل روشی است که کافئین سطح هورمون های استرس مانند آدرنالین را افزایش می دهد.

آدرنالین می تواند پروتئینی به نام آدنوزین را که نقش مهمی در میزان تولید انسولین بدن شما ایفا می کند، مسدود کند. آدنوزین همچنین نحوه پاسخ سلول های شما به انسولین را کنترل می کند. با این حال، وقتی کافئین از انجام کار آدنوزین جلوگیری می کند، قند برای مدت طولانی تری در جریان خون شما باقی می ماند.

اگر رشد بیش از حد کاندیدا دارید، چرا باید مصرف کافئین خود را کاهش دهید؟

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید یک روز را بدون چندین فنجان قهوه بگذرانید، یا متوجه شدید که باید هر روز بیشتر و بیشتر بنوشید تا «ضربه» بخورید، این نشانه‌ی مطمئنی است که باید کم کنید. قهوه و چای در دوزهای کم می توانند خوب باشند – اما وقتی شروع به بر هم زدن ریتم طبیعی بدن شما می کنند، چندان خوب نیستند!

اولاً، اثر مضر کافئین بر سیستم ایمنی بدن، توانایی شما را برای مبارزه با رشد بیش از حد کاندیدا کاهش می‌دهد. این نه تنها علائم کاندیدا شما را بدتر می کند. در دراز مدت سلامت شما را به خطر می اندازد.

ثانیاً، کافئین می تواند باعث افزایش قند خون شما شود که رشد بیش از حد کاندیدا را تغذیه می کند. مطالعه‌ای که در سال 2008 توسط مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شد، نشان داد که کافئین سطح گلوکز خون را تا 8 درصد افزایش می‌دهد. این تأثیر بلافاصله بعد از غذا حتی قابل توجه تر بود. شکر “سوخت” مخمرهای بیماری زا است و به آن اجازه می دهد رشد کرده و در سراسر بدن پخش شود. به همین دلیل است که در هنگام رژیم باید قند را به شدت محدود کرد.

کافئین همچنین می تواند ریتم بیولوژیکی شما را بر هم بزند و خوابیدن هر شب را برای شما دشوار کند. کافئین یک محرک طبیعی است، به این معنی که سیستم عصبی شما را “بیدار” می کند و آدرنالین را در سراسر بدن پمپاژ می کند. اگر نتوانید آرام و آرام شوید، بدن شما زمانی برای «استراحت و ترمیم» نخواهد داشت، که در هر دوره بهبودی بسیار مهم است.

راهکارهایی برای کاهش مصرف کافئین

اگر فکر خوردن بوقلمون سرد روی عادت قهوه تان شما را می ترساند، نگران نباشید! جایگزین های خوشمزه و رضایت بخش زیادی وجود دارد که بر برنامه درمانی کاندیدا شما تأثیری نخواهد گذاشت.

قهوه یا چای بدون کافئین

قهوه بدون کافئین (بدون کافئین) نسبت به قهوه معمولی انتخاب بهتری است. علیرغم اینکه کافئین بدون کافئین است، هنوز حاوی مقادیر کمی کافئین است. یکی از نکات مثبت آن این است که بسیاری از فواید سلامتی قهوه را به اشتراک می گذارد.

زمانی که می‌خواهید جایگزینی برای نوشیدنی صبحگاهی خود پیدا کنید، این گزینه خوبی است. به دنبال قهوه ای باشید که با استفاده از فرآیند غیر سمی «آب سوئیس» بدون کافئین باشد.

چای سبز

در میان خواص دارویی فراوانی که دارد، چای سبز یک کمک فوق العاده به گوارش است. در واقع، به دلیل محتوای بالای کاتچین و آنتی اکسیدان ها، ممکن است یکی از بهترین چای ها برای بهبود سلامت روده باشد. این کاتچین‌ها نه تنها پاک‌کننده‌های قوی رادیکال‌های آزاد هستند که می‌توانند به سلول‌های شما آسیب برسانند، بلکه به تسکین ماهیچه‌های دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند.

چای سبز همچنین حاوی L-theanine است، یک اسید آمینه منحصر به فرد برای گیاه چای. L-theanine اثرات بسیار مفیدی بر خلق و خو، خواب و احساسات و کورتیزول دارد و می تواند به بدن شما کمک کند تا با استرس مقابله کند.

مهمتر از آن، مطالعات نشان داده اند که ال تیانین با مصرف کافئین با یکدیگر مقابله می کند. از آنجایی که هر دو در چای سبز وجود دارند، شما همچنان می توانید آنتی اکسیدان های خود را بدون متحمل شدن از اثرات کافئین دریافت کنید. (4)

قهوه کاسنی

کاسنی یک جایگزین خوشمزه و کمی تلخ برای قهوه است که در سراسر جهان از آن لذت می برند. به جای دانه های قهوه از ریشه کاسنی بوداده ساخته شده است و حتی فواید ضد التهابی مهمی برای سلامتی دارد. همچنین می تواند به کاهش قند خون و بهبود سلامت گوارش کمک کند.

وقتی ریشه کاسنی خشک، بو داده و آسیاب می شود، نوشیدنی تلخ و خوش طعمی به دست می آید که تفاوت چندانی با قهوه ندارد. طعم تلخ آن باعث تحریک تولید آنزیم هایی می شود که به تنظیم سیستم گوارش شما کمک می کنند.

اگر روده بسیار حساسی دارید، توجه داشته باشید که کاسنی ممکن است برای شما مناسب نباشد. حاوی اینولین، نوعی فیبر محلول است که توسط باکتری های روده هضم می شود. در حالی که این ایده برای بهبود سلامت میکروبیوم روده شما است، اما ممکن است در هنگام رشد بیش از حد، اثر معکوس تغذیه باکتری‌های «بد» و مخمرهای روده شما داشته باشد.

دمنوش های گیاهی

دمنوش‌های گیاهی رضایت‌بخش زیادی وجود دارد که می‌تواند به عنوان یک درمان برای نفخ و گاز معده باشد. نوشیدن این چای ها در طول روز نه تنها میل شما به کافئین را تسکین می دهد، بلکه می تواند به کاهش هر گونه ناراحتی ناشی از علائم گوارشی که ممکن است در حین رژیم کاندیدا رخ دهد، کمک کند.

یکی از بهترین گزینه ها چای برگ گزنه است که حاوی فلاونوئیدها (آنتی اکسیدان ها)، ویتامین C و آهن است. همچنین گردش خون شما را تقویت می کند، که می تواند به بدن شما کمک کند تا محصولات جانبی سمی کاندیدا را دفع کند. اما بهتر از همه، گزنه انرژی‌زای قدرتمندی است که می‌تواند جایگزین نیاز شما به کافئین شود! پزشکان طبیعی گزنه را برای تقویت کلیه ها و آدرنال ها و افزایش انرژی از درون به بیرون توصیه می کنند.

زنجبیل نیز یک جایگزین عالی است. این یک ضد تهوع قوی است، به این معنی که می تواند به کاهش احساس تهوع و سوء هاضمه کمک کند. چای زنجبیل تازه به دلیل خواص ضدالتهابی و ضدالتهابی که دارد، به ویژه در تسکین نفخ شکم موثر است که آن را به ویژه برای IBS مفید می کند. حتی می تواند به سیستم گوارش شما کمک کند تا سریعتر و کارآمدتر تخلیه شود.

چای بابونه جایگزین فوق العاده ای برای نوشیدنی های کافئین دار است – حتی اگر اثر معکوس داشته باشد! این چای ملایم برای تسکین اعصاب و سوء هاضمه و همچنین تقویت خلق و خوی مشهور است. اثرات آرام بخش طبیعی برای بدن و ذهن ارائه می دهد و حتی می تواند به کاهش احتباس آب و بهبود سلامت کمک کند. تحقیقات نشان داده است که بابونه به ویژه برای سندرم روده تحریک پذیر مفید است و به تسکین دستگاه روده و شل شدن عضلات معده کمک می کند. نوشیدن منظم چای بابونه می تواند با تقویت گیرنده های GABA در سیستم عصبی به بهبود کیفیت خواب و آرامش کمک کند.

علائم ترک کافئین و نحوه مقابله با آن

ترک اعتیاد به کافئین ممکن است کمی طول بکشد – و بدن شما ممکن است در ابتدا آن را دوست نداشته باشد. برخی از رایج ترین علائم ترک عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • تمرکز ضعیف
  • احساس ناخوشی
  • لرزش (لرزش)
  • انرژی کم

ناامید نشوید: این علائم ترک فقط موقتی هستند و با عادت کردن بدن به مقابله بدون کافئین از بین خواهند رفت. در این بین، می توانید با آرام کردن کارها از شدت آن بکاهید.

به جای مصرف بوقلمون های سرد، سعی کنید از دوز روزانه کافئین خود هر بار یک فنجان خودداری کنید. همچنین می توانید به آرامی میزان قهوه را در هر فنجان کاهش دهید. حتی می توانید هر قهوه دیگر را با یک فنجان چای گیاهی بدون کافئین تعویض کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که آب فراوان بنوشید! هنگام کاهش مصرف کافئین، هیدراتاسیون ضروری است. بدن شما در تلاش برای سم زدایی است، بنابراین به مقدار زیادی آب اضافی برای کمک به دفع سموم نیاز دارید. خواب کافی نیز مهم است. سعی کنید هر شب در یک ساعت معمولی به رختخواب بروید تا بتوانید هفت تا نه ساعت خواب توصیه شده در شبانه روز داشته باشید.

در آخر، به دنبال افزایش انرژی طبیعی باشید. ورزش یک راه فوق العاده برای افزایش طبیعی سطح انرژی شما همراه با یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی فوق العاده است.

پست چگونه مصرف کافئین خود را کاهش دهیم: جایگزین های قهوه و چای اولین بار در رژیم کاندیدا پدیدار شد.