تفاوت های کلیدی بین سی تی اسکن و ام آر آی


به چه نوع معاینه تصویربرداری نیاز دارید؟

اگر تا به حال آسیب یا حتی نوع خاصی از بیماری داشته اید، ممکن است نیاز به معاینه تصویربرداری داشته باشید. معاینات تصویربرداری از فناوری پیشرفته برای کمک به پزشکان برای کمک به تشخیص دقیق‌تر بدن استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از آزمون های تصویربرداری وجود دارد که اهداف مختلفی را انجام می دهند. تفاوت بین سی تی اسکن و تست تصویری ام آر آی را کشف کنید تا در صورت نیاز، بتوانید بحثی آگاهانه با یک متخصص پزشکی داشته باشید.

تست تصویربرداری چیست؟

تست تصویربرداری یک فناوری پیشرفته است که پزشکان و رادیولوژیست ها برای گرفتن تصاویر درون بدن برای تعیین نوع آسیب یا بیماری از آن استفاده می کنند. با استفاده از امواج رادیویی و اشعه ایکس، عکسی از ساختارهای داخلی بدن ایجاد می شود. معمولاً قبل از آزمایش تصویربرداری، ثبت اختراع برای نوشیدن کنتراست مورد نیاز است که به بدن کمک می کند بهتر در تصویر نشان داده شود.

نوع توانایی های تست تصویربرداری در مورد دسترسی، وضوح و مصرف انرژی متفاوت است.

چه زمانی ام آر آی بگیریم؟

MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از امواج رادیویی ثابت و آهنرباها برای مشاهده تصویر گرفته شده از داخل بدن استفاده می کند. تصاویر تولید شده دارای جزئیات بالایی هستند. MRI عمدتاً برای تعیین آسیب ورزشی یا آسیب اسکلتی عضلانی استفاده می شود. در اینجا برخی از نواحی رایج بدن با تشخیص MRI آورده شده است:

  • مشترک
  • مغز
  • مچ دست
  • مچ پا
  • پستان
  • قلب
  • رگ های خونی

دستگاه ام آر آی را می توان باز یا بسته کرد و معمولاً صدای زیادی دارد – به بیماران گوش گیر داده می شود. بیماران باید در تمام مدت کاملاً بی حرکت دراز بکشند.

چه زمانی سی تی اسکن بگیریم؟

سی تی اسکن یا اسکن توموگرافی کامپیوتری را می توان یک دستگاه اشعه ایکس بزرگ در نظر گرفت. سی تی اسکن که به عنوان اسکن CAT نیز شناخته می شود، شکل پیچیده تری از اشعه ایکس ساده است که اکثر ما به آن عادت داریم. تصاویر کامپیوتری شامل نمای 360 درجه از بدن است. برخی از موارد متداول که سی تی اسکن برای آنها استفاده می شود عبارتند از:

  • شکستگی استخوان
  • مانیتورینگ تومور/سرطان
  • خونریزی داخلی

دستگاه سی تی اسکن باز است و میزی دارد که بیمار روی آن دراز می کشد که از داخل دستگاه عبور می کند.

تفاوت های کلیدی بین سی تی اسکن و ام آر آی

سی تی اسکن و ام آر آی ابزارهای تصویربرداری هستند که برای تشخیص یا تعیین آسیب یا بیماری در بدن با مشاهده ساختار داخلی بدن استفاده می شوند. با این حال، این دو روش تفاوت های بسیار زیادی دارند.

  1. سی تی اسکن بسیار سریعتر از ام آر آی است. یک سی تی اسکن معمولی در عرض پنج دقیقه کامل می شود، در حالی که MRI می تواند تا دو ساعت طول بکشد.
  2. MRI تصویر دقیق تری تولید می کند. MRI می تواند به بافت غیر طبیعی نگاه کند، در حالی که سی تی تنها می تواند آسیب به بافت را نشان دهد.
  3. برای بیماران کلاستروفوبیک، باز بودن دستگاه سی تی اسکن گاهی اوقات انتخاب بهتری است زیرا همه دستگاه های MRI باز نیستند.
  4. MRI ها تشعشع نمی کنند و سی تی اسکن این کار را انجام می دهد.
  5. سی تی اسکن برای بیمارانی که ایمپلنت های فلزی، ضربان ساز یا سایر دستگاه های کاشته شده دارند، گزینه بهتری است زیرا از نیروی مغناطیسی MRI استفاده نمی کند.

دسترسی به خدمات تصویربرداری 24/7

یک پزشک می تواند در تعیین اینکه آیا ام آر آی یا سی تی اسکن روش صحیحی برای شماست کمک کند. در Red River ER & Hospital، مرکز پیشرفته آزمایشگاهی در محل ما، همسان با کارکنان متخصص ما، خدمات تصویربرداری پیشرفته ای را ارائه می دهد. دسترسی 24 ساعته به سی تی اسکن و ام آر آی را کشف کنید که نتایج مورد نیاز را سریعتر، دقیق تر و کارآمدتر به شما می دهد.

سلب مسئولیت: به عنوان خدمتی به خوانندگان ما، Red River ER & Hospital و Nutex Health اعلام می‌کنند که هیچ محتوایی در این سایت، صرف نظر از تاریخ، هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی مستقیم پزشک یا سایر پزشکان واجد شرایط استفاده شود.