۴ فواید دوش آب سرد


آیا دوش آب سرد در این روزهای گرم برای بدن ما ضرری ندارد؟در زیر به فواید دوش آب سرد و تکنیک های آن می پردازیم.

4 فواید دوش آب سرد

وقتی هوا گرم می شود، ما هر کاری می کنیم تا از گرما فرار کنیم. ما در تهویه مطبوع می خوابیم، لباس های نخی می پوشیم یا آب یخ می نوشیم.

در اینجا به ۴ مزیت دوش آب سرد اشاره می کنیم.

۱- موهای سالم تر و درخشان تر

شستن موها با آب سرد بعد از شامپو زدن می تواند موهای شما را درخشان تر کند. زیرا آب داغ فولیکول های مو را باز می کند تا آن را نرم و تمیز کند. از طرف دیگر آب سرد این فولیکول ها را می بندد و رطوبت را حفظ می کند و خطر خشکی و شکنندگی مو را در طول زمان کاهش می دهد.

۲- کاهش اضطراب

حمام آب سرد کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد و همچنین به تعادل انتقال دهنده های عصبی آرامش بخش مانند سروتونین کمک می کند. نتایج یک مطالعه فرانسوی منتشر شده در Psychology Today نشان داد که برخی از
روش های آب درمانی مانند دوش آب سرد، اضطراب را از بین می برد.

۳- از سیستم ایمنی بدن حمایت کنید

تحقیقات نشان می دهد که دوش آب سرد می تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد زیرا وقتی بدن در معرض آب سرد قرار می گیرد، گلبول های سفید خون تحریک شده و ایمنی بدن تقویت می شود.

۴- تسکین عضلات

آب سرد بر گردش خون تاثیر می گذارد. دمای سردتر جریان خون را تسریع می‌کند و اجازه می‌دهد خون بیشتری به نقاط دردناک و ماهیچه‌های بدن برود و درد عضلانی را کاهش دهد.

چگونه دوش آب سرد می گیرید؟

برای گرفتن دوش آب سرد بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. هنگامی که مو و بدن خود را تمیز می کنید، دمای آب را کمی کاهش دهید.

۲. دمای آب را به تدریج به مدت ۵ دقیقه کاهش دهید تا به ۲۰ درجه سانتی گراد برسد. وقتی آب به این دما رسید، حدود ۲ تا ۳ دقیقه زیر دوش بمانید.

۳. نفس عمیق بکشید تا بدن را با آب سرد تنظیم کنید. می توانید ابتدا پاهای خود را زیر آب سرد قرار دهید و سپس به آرامی دست، تنه و سر خود را دوش دهید تا بدن با آب سرد هماهنگی بیشتری داشته باشد.

دو هفته طول می کشد تا راحت دوش آب سرد بگیرید. برای سهولت در این کار، سعی کنید هر بار که دوش می گیرید دمای آب را کمی کاهش دهید.