You are currently viewing چگونه می توانم از سرماخوردگی جلوگیری کنم؟

چگونه می توانم از سرماخوردگی جلوگیری کنم؟


ارسال شده: 07 اکتبر 1400

جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی یک ویروس مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فردی که حامل ویروس است منتقل شود. این بیماری می تواند از طریق استنشاق هوای حاوی ویروس یا تماس با هوای آلوده منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی می توانند مدتی در مجاری تنفسی بمانند و باعث سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر بیماری ها شوند. ضعف هایی مانند استرس و خستگی می تواند باعث بیماری شود. بنابراین حتماً برای سرماخوردگی در منطقه خود به دنبال حامل باشید. با توجه به شیوع بالای این بیماری در فصل سرما ، جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه در مجله پزشکی اپل آسان است. روشهای عملی را ذکر کنید.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کرده و موارد خاصی مانند شیوه زندگی خود را رعایت کنید. آگاهی از این امر می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی ، به ویژه در فصل سرما کمک کند.

از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنید

همچنین بخوانید: از سرماخوردگی تا ویروس کرونا

برای پیشگیری از سرماخوردگی بهداشت شخصی را رعایت کنید

به طور کلی ، بهداشت شخصی چیزهای زیادی دارد که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد.

دست هایتان را بشویید

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی شستن مرتب دستان شماست. افرادی که به ویروس آلوده هستند می توانند با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل کنند. آنها می توانند بدن ما را هفته ها تا هفته ها آلوده کرده و باعث بیماری شوند. شستشوی منظم با آب و صابون باعث از بین رفتن ویروس از دستان شما می شود. مواردی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً تمیز نمی شوند بسیار کثیف هستند. بهتر است دستان خود را بعد از لمس کردن بشویید. همچنین ، برای جلوگیری از آلودگی دیگران ، از سرماخوردگی و سرماخوردگی خودداری کنید. به سادگی توضیح دهید که چرا دیگران را لمس نمی کنید. مالیدن و تکان دادن از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

از سرمای زمستان محافظت کنید

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها دهان و بینی مهمترین راههای ورود ویروس ها به بدن هستند. این یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است. بنابراین با دست های آلوده به صورت خود دست نزنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راه هایی است که آنها می توانند سرما بخورند یا والدین خود را آلوده کنند. بینی هنگام سرفه ، صورت خود را با دستان خود نپوشانید. رعایت بهداشت دست می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.

سبک زندگی مناسب

به اندازه کافی خوابیدن. از استرس دوری کنید. خستگی؛ استرس و کم خوابی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و خطر بیماری را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد.

هوای آزاد

بیشتر مردم در زمستان سرد می شوند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان بیرون رفتن است. در صورت امکان بیرون بروید. بسیاری از مردم در فصل سرما تهویه خانه و محل کار خود را مسدود می کنند. تنفس در محیط داخلی تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس در هوای آزاد در کنار فرد مبتلا به سرماخوردگی خودداری کنید. اگر این امکان پذیر نیست ، حداقل تهویه مناسب انجام دهید.

در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کنید

سیگار

سیگار کشیدن ممنوع. رطوبت مخاط بینی و مجاری تنفسی (شلاق تنفسی) به سمت خارج موها حرکت می کند تا ویروس ها و باکتری ها را مسدود کند. از گسترش آن به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها جلوگیری می کند. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. سیگار کشیدن باعث خشک شدن مجاری تنفسی ، موقتاً مژک ها می شود و ویروس از سیستم ایمنی عبور کرده و باعث بیماری می شود. سیگار کشیدن بیش از نیم ساعت طول می کشد و می تواند باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش ها

ورزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ؛ ورزش های هوازی ، به ویژه ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه را بهبود می بخشد و حضور و گسترش ویروس ها را در ریه ها کاهش می دهد. ورزش از افزایش جریان خون در شریان ها و کلیه ها جلوگیری می کند. ورزش می تواند در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کند.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی زمستانی

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. نوشیدن مقدار مناسب مایعات میکروب های بدن را از بین می برد. چای سبز یا چای ساده و چای ساده بهترین انتخاب ها برای فصل سرما هستند. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی سرشار از ویتامین C است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه طبیعی ندارید ، می توانید پودر ویتامین C و قرص های محلول را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی ناشی از ویروس کرونا

غذای سالم

تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. در فصول سرد سال ، بدن باید کالری بیشتری مصرف کند. خوردن غذاهای سنگین مانند آب به تنهایی یا کاهو می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف آب میوه و مرکبات

میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید. توت فرنگی ، میوه هایی مانند کیوی و مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی ، گوجه فرنگی و فلفل با رنگهای مختلف نیز حاوی ویتامین C هستند. ماست و باکتری های مفید آن سیستم گوارش را ضدعفونی کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این میوه ها و سبزیجات از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

منابع

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت webmd

دیدگاهتان را بنویسید