You are currently viewing چگونه بفهمیم رژیم غذایی سالمی داریم یا خیر؟  – دکتر رویا خادمیان

چگونه بفهمیم رژیم غذایی سالمی داریم یا خیر؟ – دکتر رویا خادمیان


.jpg - تغذیه سالم - چگونه از تغذیه سالم اطلاع داریم؟

رژیم غذایی سالم داشته باشید. چگونه بفهمیم رژیم غذایی سالمی داریم یا خیر؟

رژیم غذایی سالم به معنای انتخاب رژیم متعادل و پرهیز از غذاهای ناسالم است. تغذیه خوب یعنی شیرینی ، فست فود و مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید. پروتئین دانه؛ حبوبات این به معنی انتخاب آجیل و چربی های سالم کافی است.

رعایت رژیم غذایی سالم دارای 10 علامت در بدن است.

موهای براق قوی

برعکس این امر صادق است ، تا زمانی که موهای خشک دارای مشکل در بدن باشند (مانند کم کاری تیروئید ، استرس یا سوء تغذیه). موهای سالم همچنین نشانه داشتن بدن سالم است. موهای شما نمودار سلامت عمومی شما است. تغذیه مناسب شرایط مطلوبی را برای موهای قوی و براق فراهم می کند. پروتئین مواد مغذی حاوی مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین ها و چربی های سالم در موهای شما منعکس شده و نشان می دهد که بدن شما می تواند تمام مواد مغذی مفید را جذب کند.

سطوح انرژی مداوم

داشتن رژیم غذایی سالم بدن شما را قوی نگه می دارد. از مواد مغذی به ویژه آهن برای تامین انرژی غافل نشوید. خوردن فیبر و چربی سالم با حفظ سطح قند خون در یک محدوده سالم ، سطح انرژی شما را افزایش می دهد.

عمل روانشناختی مثر

هنوز درک نشده است که غذا چگونه بر عملکرد ذهنی تأثیر می گذارد. با این حال ، نشان داده شده است که سوء تغذیه بدون چربی های ضروری یا سایر ویتامین ها باعث عقب ماندگی ذهنی و حتی افسردگی می شود. جالب است بدانید که عدم تعادل مفید روده بر عملکرد ذهنی تأثیر می گذارد. در عوض ، افزایش سطح پروبیوتیک خلق و خو و استرس را کاهش می دهد.

سطح چربی خون سالم

کلسترول و تری گلیسیرید چربی های اصلی خون شما هستند و شما می توانید میزان غذای مصرفی خود را کنترل کنید. ورزش و ژنتیک می تواند بر آنها تأثیر بگذارد. تری گلیسیرید بالا و کلسترول LDL خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش داده و کلسترول خوب خون (HDL) را کاهش می دهند. با این حال ، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند برای حفظ سطح سالم کلسترول و تری گلیسیرید استفاده شوند. مصرف فیبر در کاهش LDL نیز مثر است.

قند خون طبیعی

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ، 29 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت هستند و از هر چهار نفر یک نفر از آن بی خبر است. با این حال ، حفظ وزن سالم ؛ انتخاب رژیم غذایی متعادل و ورزش می تواند قند خون شما را کاهش دهد. محدود کردن غذاهای پر قند و کم فیبر یکی از موثرترین روش ها برای کنترل قند خون است. خوردن رژیم غذایی سرشار از فیبر و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش قند خون شما کمک کند.

فشار خون سالم

داشتن فشار خون بالا خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می دهد. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید از رژیم غذایی پیچیده ای استفاده کنید که فشار خون شما را کاهش می دهد. رعایت رژیم غذایی به نام Dash می تواند به شما در کنترل فشار خون کمک کند. این رژیم شامل میوه ها و سبزیجات است. سبزیجات ؛ دانه؛ سرشار از گوشت و محصولات لبنی کم چرب. این غذا حاوی شیرینی است ، محدود به گوشت چرب و قرمز. این رژیم غذایی دارای پتاسیم بالا و سدیم کمی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

اسهال

یکی از علائم اصلی سلامت جسمی حرکات منظم روده است. فیبر کافی و مصرف مایعات دو عامل اصلی تنظیم کننده حرکت روده هستند. خوردن رژیم غذایی کم فیبر خطر ابتلا به یبوست را افزایش می دهد. یک رژیم متعادل حاوی پروبیوتیک ، حرکت روده و روده را تنظیم می کند. ماست برخی از انواع پنیر ؛ محصولات تخمیر شده و … محصولات پروبیوتیک هستند. اگر یبوست مزمن دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید زیرا یبوست مزمن خطر ابتلا به بواسیر و عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهد.

سلامت پوست

آنچه می خورید مستقیماً بر پوست شما تأثیر می گذارد. پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد. آلودگی ؛ ویتامین C برای جلوگیری از پیری و آسیب سلولی آنتی اکسیدان هایی مانند E و A مورد نیاز است. میوه ها و سبزیجات؛ آجیل؛ سرشار از دانه ها و حبوبات ، آنتی اکسیدان های زیادی را فراهم می کند. نوشیدن آب کافی می تواند به پوست شما آسیب برساند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید ، باز هم می توانید بیمار شوید. اما تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند مبارزه با بیماری ها را مثرتر کند. به گفته محققان دانشکده پزشکی هاروارد ، سوء تغذیه و استرس به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن به انواع بیماری های عفونی کمک می کند. تقویت سیستم ایمنی بدن با پیروی از رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ضروری است.

استخوان های سالم

کلسیم منیزیم پتاسیم دریافت مواد مغذی کافی ، مانند ویتامین D و ویتامین K ، برای سلامت استخوان ها مهم است. متخصصان تغذیه از میوه ها و سبزیجات برای جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی استفاده می کنند. رژیمی را انتخاب کنید که شامل سبزیجات و حبوبات باشد. مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D را فراموش نکنید.

برای بهره مندی از رژیم آنلاین دکتر رویا خادمیان روی لینک زیر کلیک کنید.

برنامه غذایی دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید