چرا در زمان انتظار عصبی می شوید؟


استرس، اضطراب زیاد و فکر کردن مداوم به اتفاقات می‌تواند باعث شود که یک یا چند روز به اشتباه، حواس‌پرتی و غیره را پرت کنند. علل و راهبردهای مدیریتی چیست؟

چرا در زمان انتظار عصبی می شوید؟

چند روز پیش شخصی در توییتر نوشت: «وقتی برای چیزی منتظر می مانم، ساعت خاصی از روز، تمام ساعات قبل از آن را با ترس و بدون تمرکز می گذرانم» که با نظرات بسیاری همراه بود. اما آیا با چنین مشکلی مواجه شده اید؟ به عنوان مثال، اگر عصر یک دکتر یا کلاس ویزیت داشته باشید، یا عصر به یک مهمانی یا قرار ملاقات دعوت شده باشید، آیا تمام روز را با ترس هدر می دهید و به آنچه در آینده می آید فکر می کنید و تمرکز نمی کنید؟ شاید جالب باشد بدانید که در روانشناسی به این مشکل «اضطراب مورد انتظار» یا «اضطراب پیش بینی کننده» می گویند و یکی از رایج ترین مشکلات روانی است.

تعریف اضطراب آینده

اضطراب آینده ترس و نگرانی در مورد آنچه در آینده اتفاق می افتد است. در حالی که بسیاری از مردم سطح متعادلی از اضطراب را در مورد رویدادها و موقعیت‌های روزمره تجربه می‌کنند، با اضطراب انتظار، سطوح شدیدتری از اضطراب را تجربه می‌کنیم که باعث می‌شود فرد به شدت رنج بکشد و عملکرد او را در انجام کارها کاهش دهد. افراد مبتلا به اضطراب پیش بینی ممکن است ساعت ها، روزها، هفته ها یا ماه ها قبل از یک رویداد احساس اضطراب کنند. آنها می توانند با پیش بینی رویدادهای مختلف مضطرب و مضطرب شوند. به عنوان مثال، یک جلسه کاری، یک قرار پزشک، یک کنفرانس یا امتحان، یک مصاحبه شغلی، یک قرار ملاقات، رفتن به مطب برای انجام کارهای اداری، اجرای یک برنامه موسیقی یا ورزشی، برگزاری یک مهمانی یا رفتن به یک مهمانی یا پیش بینی هایی از این قبیل. از جمله بیماری یا فوت عزیزان، قطع رابطه، ورشکستگی، بلایای طبیعی و….

عدم اطمینان در مورد علت این وضعیت

اضطراب انتظاری به خودی خود یک اختلال نیست، بلکه نشانه ای از سایر اختلالات اضطرابی است. علت دقیق اضطراب پیش بینی نشده است، اما عواملی که در بروز آن نقش دارند عبارتند از: ژنتیک، زندگی در یک محیط استرس زا، مشکلات خانوادگی در دوران کودکی، تجربیات قبلی از رویدادهای وحشتناک، مصرف مواد یا الکل، شرایط خاص پزشکی. به عنوان مثال)، عوارض ناشی از داروها و….

پیش بینی علائم اضطراب

علائم بسته به درجه اختلال اضطراب زمینه ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شایع ترین علائم عبارتند از:
اشتغال شدید به پیش بینی انواع رویدادهای ممکن، به ویژه بدترین رویدادهای ممکن؛ این مشغله تمرکز را به اندازه کافی برای انجام کارهای دیگر کاهش می دهد.

اضطراب، اضطراب، ترس، تنش، بی قراری، تحریک پذیری و عصبانیت، هوشیاری نسبت به خطر، علائم فیزیکی اضطراب مانند تپش قلب، تنگی نفس، سوء هاضمه، سردرد، دردهای عضلانی به ویژه در ناحیه گردن و شانه ها، تعریق و رعشه، خستگی، بی خوابی. ، بی اشتهایی یا پرخوری در برخی افراد.

اضطراب انتظاری علائم اختلالات اضطرابی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، اضطراب آینده به خودی خود یک اختلال نیست. در اینجا لیست کوتاهی از شایع ترین شرایطی که علائم اضطراب می تواند از علائم آنها باشد، آورده شده است. یکی از راه‌های فهمیدن این که اختلال زمینه‌ای شما چیست، یافتن زمینه‌های مشترک در موقعیت‌هایی است که شما را مضطرب می‌کند.

اختلال اضطراب فراگیر فرد دائماً در زمینه های مختلف (مانند اجتماعی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی، مالی و …) احساس اضطراب و اضطراب می کند.

اختلال اضطراب اجتماعی فرد به خصوص در موقعیت های اجتماعی ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می کند.

اختلال حمله پانیک | حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد و ناپدید می شود و با شکایات جسمی آزاردهنده و جدی همراه است.

اختلال فوبیای خاص ترس یا نگرانی شدید در مورد یک شی یا موقعیت خاص (مانند حیوانات، هواپیما، ارتفاع، شمارش خون و غیره).

روانشناسی

درمان و مقابله با اضطراب آینده

بهتر است افراد برای تشخیص و درمان اختلال اضطراب زمینه ای به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند. چندین روش درمانی شناختی-رفتاری-هیجانی و داروهای مؤثر برای همه انواع این شرایط وجود دارد. در اینجا چند راه برای مراقبت از خود آورده شده است. این روش ها جایگزین درمان اصلی نیستند، اما می توانند به شما و درمانگرتان در مدیریت علائم کمک کنند.

در مورد نگرانی های خود بنویسید. نوشتن فواید متعددی دارد. ذهن شما را آزاد می کند. احساس اضطراب را تسکین می دهد؛ و به شما کمک می کند تصویر واقعی تری از مشکلات بدست آورید و راه حل های موثرتری پیدا کنید.

سعی کنید ساعت خواب و بیداری خود را منظم و ثابت نگه دارید و بهداشت خواب را رعایت کنید. بی خوابی و بی خوابی می تواند منجر به اضطراب بیشتر شود.

از یک رژیم غذایی متعادل و سالم استفاده کنید. پرخوری یا خوردن غذاهای چرب، کافئین دار و شیرین می تواند به خودی خود باعث افزایش اضطراب شود.

ورزش و فعالیت بدنی منظم علائم جسمی و روانی اضطراب را کاهش می دهد.

انواع تکنیک های تمدد اعصاب را امتحان کنید. تمرینات تنفس عمیق، آرامش عضلانی، تصویربرداری ذهنی و آرامش ذهن، استرس فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روانی را کاهش می دهد.

فعالیت های لذت بخش خود را افزایش دهید. انجام کارهایی که از آن لذت می برید، شما را بالا می برد و اضطراب شما را کاهش می دهد.

اگر مشکلات واقعی در زندگی دارید که شما را مضطرب می کند، به جای اینکه از آنها فرار کنید یا فقط به آنها فکر کنید، سعی کنید راه حل های عملی برای آنها پیدا کنید. از روش های حل مسئله به صورت اصولی استفاده کنید.