چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ نکات تغذیه ای تلفنی


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. هر دو مزایای سلامتی یکسانی دارند ، اما تفاوت هایی نیز دارند. این مقاله قهوه را با چای سیاه مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

محتوای کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده است که آسیب زا ترین مطالعه است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل تأثیرات مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده اند. کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به روش تهیه ، ممکن است متفاوت باشد. اما در مقدار چای و قهوه ، قهوه دو برابر چای است. میزان ایمن کافئین در انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه حاوی 95 میلی گرم کافئین در مقایسه با 95 میلی گرم کافئین است.

دانشمندان بر روی اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما با وجود تفاوت در میزان کافئین موجود در نوشابه ها ، می توانند مزایای سلامتی یکسانی را ارائه دهند. کافئین خطر برخی از بیماری های مزمن را کاهش می دهد و ورزش و ورزش را بهبود می بخشد. این می تواند خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن است و عملکرد را در ورزش افزایش می دهد.

بر اساس مطالعه روی 40 مطالعه ، مصرف کافئین 12 درصد از نتایج تمرینات استقامتی را در مقایسه با دارونما افزایش داد. طبق تحقیقات انجام شده در مورد اثرات آن بر هوشیاری ، کافئین عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، یک گروه 75 و 150 میلی گرم نوشابه کافئین دار دریافت کردند و زمان پاسخ آنها متفاوت بود. در مقایسه با گروه کنترل برای داده های حافظه و فعالیت.

برخی مطالعات نشان داده اند که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. نه مطالعه علمی روی 193،473 نفر انجام شد و مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داد.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین می تواند از زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی جلوگیری کند.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. هر دو چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و دارای پلی فنول های بالایی هستند که هم خواص مزه ای دارند و هم برای سلامتی. چای و قهوه حاوی پلی فنول های زیادی هستند. T-flavin ، T-rubigine و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند و قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی جدید ، t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعه سلول های لوسمی به نتایج تحقیق نیاز دارد ، اما نشان می دهد که چای سیاه دارای خواص ضد سرطانی است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن ماده ای است که باعث رشد سلول های سرطانی می شود و از دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

بر اساس تحقیقات طولانی مدت و تحقیقات بیشتر ، قهوه و چای با سرطان سینه ، بیماری های قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد. می تواند از سرطان های دیگر مانند سرطان سینه و مثانه جلوگیری کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهند. آنها می توانند از سلامت مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی جلوگیری کنند.

  • گشاد کننده عروق آنها به فشار خون بالا کمک می کنند ؛ به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که می توانند سلول های سرطانی را تغذیه کنند.
  • اثرات ضد آتروژنیک: آنها در عروق پلاک تشکیل می دهند. در برابر خطر حمله قلبی و سکته مغزی محافظت می کند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم خطر سکته مغزی را بیش از چهار فنجان (960 میلی لیتر) در روز تا 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش داد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم خطر سکته مغزی را بیش از پنج فنجان (1.2 لیتر) در روز تا 23 درصد در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشند کاهش داد.

این پتانسیل افزایش سطح انرژی را دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما می توانند به روش های مختلف انجام شوند.

اثر انرژی قهوه را افزایش می دهد

کافئین موجود در قهوه انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین سطح دوپامین را افزایش داده و با کاهش خستگی ، آدنوزین را مسدود می کند. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. این به سیستم پاداش مغز شما که حاوی خواص اعتیادآور قهوه است ، آسیب می رساند. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین ، مسدود کردن کافئین خستگی شما را کاهش می دهد.

و انرژی قهوه تقریباً بلافاصله سطح انرژی شما را افزایش می دهد. بعد از غذا خوردن بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما 15 دقیقه بعد میزان کافئین شما در خون شما بالا می رود. بنابراین ، بسیاری از مردم زمانی که می خواهند انرژی خود را فوراً تقویت کنند ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

چای باعث افزایش انرژی می شود

با وجود کافئین کم ، چای سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که باعث تحریک مغز می شود. برخلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز اثرات ضد استرس داشته باشد. این اثرات افسرده کننده کافئین را تسکین می دهد و شما را آرام می کند اما بدون خواب به هوش می آید. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن L-theanine ، مانند چای ، می تواند شما را هوشیارتر و هوشیارتر کند. تمرکز این می تواند به تمرکز سریعتر شما کمک کند. این ترکیب باعث صرفه جویی بیشتر چای نسبت به قهوه می شود.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

کافئین بالای قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین تعداد کالری هایی را که می سوزانید بین 13 تا 3 درصد افزایش می دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از غذا حفظ می کند ، که به شما کمک می کند 150 تا 177 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که اثرات آن ممکن است به دلیل محتوای اسید کلروژنیک آن باشد. طبق مطالعه ای روی 455 نفر ، مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج یک مطالعه بر روی 12 مطالعه نشان داد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و کاهش چربی در موش ها کمک می کند.

پلی فنول های چای مانند T-flavin نیز در کاهش وزن نقش دارند. نشان داده شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که برای متابولیسم چربی مهم است. بر اساس مطالعات موش صحرایی ، پلی فنول های موجود در چای می توانند به کاهش وزن کمک کنند حتی اگر رژیم غذایی پرچربی دارید.

دیگه چی بهتره؟

قهوه برای نارسایی قلبی مفید است. اگرچه با تعدادی از عوارض جانبی مانند ضربان قلب بالا و فشار خون بالا مرتبط است ، تحقیقات نشان داده است که مصرف متوسط ​​بی خطر است.

اگرچه آنتی اکسیدان های آنها متفاوت است ، قهوه و چای سیاه هر دو منابع عالی برای محافظت در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها هستند.

اشاره های دیگر به قهوه شامل پیشگیری از بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز است. از سوی دیگر ، چای برای بدن مفید است. می تواند از سنگ کلیه و آرتروز جلوگیری کند.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای است که برای کسانی که بدنبال انرژی فوری هستند مفید است. اما همچنین می تواند منجر به اضطراب و اختلال خواب در افراد آسیب پذیر شود.

و به دلیل اثرات کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به وابستگی یا اعتیاد شود. اگر به کافئین حساسیت چندانی ندارید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

همچنین می توانید به سراغ سایر نوشیدنی های کافئین دار و گزینه های کافئین دار بروید که شامل چای طبیعی است. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند. اما آنها نقاط قوت خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک کمک می کند و بدن را از برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، میزان بالای کافئین موجود در قهوه می تواند به سرعت باعث افزایش انرژی شود و ترکیب کافئین و ال تیانین موجود در چای به تدریج باعث افزایش انرژی می شود. هر دو نوشابه بی خطر و سالم هستند ، بنابراین می توانید آنها را به ترجیحات شخصی یا ترجیحات کافئین کاهش دهید.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید