You are currently viewing ویتامین سی  مزایای آن و میزان مورد نیاز

ویتامین سی مزایای آن و میزان مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند به بیماری هایی مانند اختلالات عصبی کمک کنند. با این حال ، برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت عصبی ، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

شواهدی از ویتامین C وجود ندارد.

ویتامین C فواید علمی زیادی دارد ، اما ادعاهای ضعیف یا غیرمستقیم نیز دارد. در اینجا برخی ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد.
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
ویتامین C ممکن است در بزرگسالان 8 درصد و زمان بهبودی را در سرماخوردگی و زمان بهبودی کاهش دهد ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
بر اساس چند مطالعه ، مصرف ویتامین C خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. با این حال ، اکثر مطالعات نشان می دهند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
از بیماریهای چشمی جلوگیری می کند
ویتامین C خطر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن را کاهش می دهد. با این حال ، مکمل های ویتامین C می توانند مضر باشند و باعث این بیماری ها نشوند.

مسمومیت با سرب قابل درمان است
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب ممکن است سطح پایینی از ویتامین C داشته باشند ، اما هیچ شواهد قطعی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

ویتامین C به طور کلی یک ویتامین محلول در آب است و باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است. فشار خون پایین محافظت در برابر حملات نقرس ؛ بهبود جذب آهن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر بیماری های قلبی و زوال عقل را کاهش می دهد.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف کافی ویتامین D برای حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. زخم ها را التیام می بخشد ؛ نقش مهمی در تقویت استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب است که برخی می گویند مکمل های ویتامین C مفیدتر از دریافت ویتامین D از طریق غذا هستند. این یکی از دلایلی است که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند به دستگاه گوارش آسیب برساند ، از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع.

ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، بنابراین پرخوری می تواند برای افرادی که دارای سطح بالای آهن طبیعی هستند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند سطح اگزالات را در کلیه ها افزایش داده و منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
ویتامین C محلول در آب است و در عرض چند ساعت پس از غذا توسط بدن دفع می شود ، بنابراین پرخوری به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، بعید است که ویتامین C اضافی مشکلی ایجاد کند. در افراد سالم ، ویتامین C که بیش از میزان مصرف روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 دانه فلفل بخورید تا به حداکثر قد مجاز برسید.
با این حال ، افرادی که مکمل مصرف می کنند ، بیش از حد از ویتامین C استفاده می کنند ، و در برخی موارد ممکن است مصرف بیش از حد ویتامین C باشد.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی رخ می دهد که افراد آن را در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، فقط در صورت تجویز پزشک از مکمل های ویتامین C استفاده کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به طور خاص ، به جای مکمل ها استفاده می شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند ، شایع ترین عوارض جانبی مصرف بیش از حد و علائم گوارشی را تجربه می کنند. با این حال ، بیش از حد آهن و عوارض جانبی جدی تر ، مانند سنگ کلیه ، نیز می تواند ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران است
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید