نصیری: رسانه های متخاصم برای رسیدن به هدف خود دست به هر کاری می زنند/ کشتار یکی از ارکان ایجاد ناآرامی است.


به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، معصومه نصیری پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ای و دبیرکل توسعه سواد رسانه ای یونسکو در ایران در برنامه سلام تهران درباره نقش احساسات در برهم زدن افکار عمومی گفت: کشتار یکی است. از عوامل جدی ایجاد ناآرامی و تحرک است که موجب هیجانات عاطفی می شود و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. در جریان حوادث اخیر سه قتل اتفاق افتاد. در مثال اول شخصی مانند خدانور زندگی می کند و زندگی می کند اما مرده معرفی می شود.

نصیری ادامه داد: در نوع دوم افرادی که در خارج از اغتشاش جان خود را از دست داده اند به عنوان قربانیان این جریان معرفی و در رده قربانیان قرار می گیرند. در نوع سوم افرادی که به هر نحوی در جریان اغتشاشات جان خود را از دست می دهند در این دسته قرار می گیرند.

* رسانه های متخاصم برای رسیدن به هدف دست به هر کاری خواهند زد

وی افزود: نکته این است که همه این افراد با استفاده از رفتارهای قاتل در یک رسانه خصمانه بر اذهان عمومی تأثیر می گذارند. اخبار منتشر شده از سوی این رسانه ها به شدت دستکاری شده و با هدفی خاص سعی در تغییر ذهنیت مردم دارند. رسانه های خارجی برای رسیدن به هدف اعلام شده خود دست به هر کاری می زنند و همه اطلاعات را تغییر می دهند تا به نتیجه برسند.

* درباره اخبار منتشر شده باید سوالات زیادی بپرسیم

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم رسانه ای باشیم باید در ابتدا سوالات زیادی در مورد اخبار منتشر شده از خود بپرسیم. ساده ترین سوال این است که آیا این خبر با عقل سلیم سازگار است یا خیر؟ به عنوان مثال، شب گذشته بی بی سی مدعی شد که نیروهای پلیس به مادر و کودکی تعرض کرده اند، اما ویدئوی منتشر شده چیزی جز آسمان شب و تنها صدای فریاد یک زن را نشان نمی دهد.

دبیرکل سواد رسانه ای یونسکو در ایران گفت: این گونه ویدئوها هیچ نشانه ای از تایید ندارند و می توانند به سادگی جعلی و دستکاری شوند، این ویدئو به دلیل برنامه ریزی و ساختار عاطفی برای مادران می تواند موثر باشد و مردم باید به این نکات بسیار توجه داشته باشند. و در مورد آن فکر کنید

*به عنوان مخاطب باید فاصله خود را با رسانه حفظ کنیم

نصیری تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که بسیار مطرح شده، آیلار حقی است که با کلیدواژه های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. بینندگان باید بدانند که چنین مطالبی بار احساسی زیادی دارد و بنابراین با کلمات کلیدی مانند دختر جوان یا پسر دانشگاه منتشر می شود تا مردم را احساساتی کند. ما به عنوان یک جامعه موظف هستیم که از رسانه ها فاصله بگیریم و هر آنچه از آنها منتشر می شود را نپذیریم.

انتهای پیام/




در صفحه اول این مقاله را معرفی کنید