مرگ بر اثر جراحی بینی


خبر مرگ دختر ۱۶ ساله بعد از عمل بینی بهانه ای شد برای صحبت از یک توهم زنانه.

مرگ بر اثر جراحی بینی

خبر خیلی کوتاه و تلخ بود: «مرگ دختر ۱۶ ساله بعد از جراحی بینی». در تاریخ ۱۲ شهریور، کارکنان یک کلینیک زیبایی در سعادت آباد فوت یک دختر نوجوان بر روی تخت این مرکز زیبایی را به ۱۱۰ اعلام کردند که ساعتی پیش مشخص شد که این دختر نوجوان در این کلینیک تحت عمل بینی قرار گرفته و فوت کرده است. پس از عمل جراحی به دلایل نامعلومی طی مراحل بهبودی فوت کرد (منبع خبر: تسنیم). اما دلیل اینکه برخی از جوانان به ویژه زنان برای زیباتر شدن ریسک می کنند چیست؟ اگر یک دختر نوجوان بخواهد زیباتر باشد چه؟

آمار مرگ و میر در جراحی زیبایی

متاسفانه این خبر ناراحت کننده بهانه ای شد تا به دنبال آمار مرگ و میر ناشی از عمل های زیبایی باشیم. نتایج یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که آمبولی ریه، مصرف بیش از حد داروی بیهوشی، مشکلات قلبی و عفونت و خونریزی از علل اصلی مرگ و میر در عمل های زیبایی هستند. آمار جهانی در مورد مرگ و میر ناشی از جراحی زیبایی به سختی یافت می شود.

مجله آمریکایی “جراحی پلاستیک و ترمیمی” نوشت که به طور متوسط ​​از هر ۵۰۰۰۰ نفری که تحت عمل جراحی زیبایی قرار می گیرند، یک نفر در عرض چند روز جان خود را از دست می دهد (یعنی بیش از ۴۰۰ آمریکایی در سال) که به نظر می رسد این تعداد عمل غیر رسمی در مراکز زیبایی غیرمجاز انجام می شود. به ازای هر ۱۱ هزار نفر یک نفر آمار دقیقی از میزان مرگ و میر ناشی از عمل های زیبایی در ایران وجود ندارد اما هر از چند گاهی اخباری در رسانه ها منتشر می شود.

توهم حیله گر این که تو زیبا نیستی

احساس زیبا نبودن یکی از آن احساساتی است که هر زنی حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه کرده است. رسانه ها، تبلیغات و سازمان های مد این توهم را در دختران جوان و نوجوان تقویت می کنند. با تغییر استانداردهای زیبایی، آنها به شما القا می کنند که برای زیبایی و توجه جامعه باید بینی کوچک و چشمانی درشت داشته باشید و هرگز در مورد خطرات احتمالی این عمل های زیبایی صحبت نمی کنند. مخاطبین این سازمان ها دختران و بانوان جوانی هستند که در اوج زیبایی و طراوت قرار دارند. این تبلیغ به قدری قوی و قدرتمند است که نخبگان جامعه را در بر می گیرد و امروز شاهد مرگ این قشر از جامعه برای زیبا به نظر رسیدن هستیم.

نویسنده: مهسا کسنوی