You are currently viewing علوم ورزشی کربوهیدراتهای ساده و پیچیده چیست؟  تفاوت در چیست؟

علوم ورزشی کربوهیدراتهای ساده و پیچیده چیست؟ تفاوت در چیست؟


آنچه در این مقاله می خوانید

با آشنایی بیشتر با کربوهیدرات ها ، بدون شک می دانید که کربوهیدرات ها جزء لاینفک هر رژیم غذایی هستند. کربوهیدرات ها این یک مولکول بیولوژیکی بزرگ است که از اتمهای هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند و انرژی مورد نیاز برای عملکردهای بدنی و فعالیت بدنی را در طول متابولیسم تأمین می کنند. با این حال ، انواع مختلفی وجود دارد ؛ کربوهیدراتهای ساده و پیچیده وجود دارد. با تفاوت های هر یک از آنها آشنا خواهید شد.

کربوهیدراتها سوخت ایده آل برای بدن و عملکردهای بدن هستند. انرژی مورد نیاز مغز و اعصاب را تأمین می کند. در حقیقت ، مغز انسان به مصرف کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی خود وابسته است. میوه ها سبزیجات ؛ حبوبات و محصولات لبنی ؛ قند عسل با شربت قند پیدا شد

سه کربوهیدرات

  • نان شکر میوه ها عسل مایعات ؛ این ماده به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله شیر و سبزیجات یافت می شود.
  • باتری این از چندین واحد مختلف قند متصل به هم تشکیل شده است. نان برنج غذاهای شیرین مانند سیب زمینی و رشته فرنگی
  • فیبر این ماده فقط در غذاهای گیاهی یافت می شود و در دستگاه گوارش کاملاً تجزیه نمی شود. فیبر به سلامت روده کمک می کند. برخی از انواع آن باعث کاهش کلسترول می شود.

کربوهیدراتهای ساده

هضم سریع کربوهیدراتهای ساده حاوی یک یا دو واحد قند. کربوهیدراتهای ساده شامل مونوساکاریدها یا یک واحد قند و دی ساکاریدها یا دو واحد قند است. مونوساکاریدها شامل گلوکز ، حاوی فروکتوز و گالاکتوز است این قندها می توانند مستقیماً جذب شوند و برخلاف دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها ، نیازی به آسیب بیشتر توسط آنزیم ها ندارند.

رژیم ساده کربوهیدرات قند خون را افزایش داده و تولید انسولین را افزایش می دهد. این می تواند اشتها و تجمع چربی اضافی را افزایش داده و چاقی را افزایش دهد. قند شربت ذرت آب میوه. نوشابه های ورزشی و نوشابه ها منبع کربوهیدرات های ساده هستند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدراتهای پیچیده پیچیده تر از کربوهیدراتهای ساده هستند و زمان بیشتری برای هضم و جذب نیاز دارند. بنابراین ، آنها انرژی را با سرعت کمتری تامین می کنند. این بدان معناست که کربوهیدراتهای پیچیده به تدریج وارد جریان خون می شوند و سطح انسولین را کمی افزایش می دهند. خون را تحریک می کند. اشتها را تنظیم می کند و مقدار کمی کربوهیدرات به شکل چربی تجمع می کند.

علاوه بر این ، اگر کربوهیدرات های تصفیه شده (فیبر) و فیبر کافی باشد ، هضم و جذب آن بیشتر طول می کشد. غلات سبوس دار دارای کربوهیدرات زیادی هستند ، مانند برنج قهوه ای ، جو دوسر و جو دوسر. رشته فرنگی و رشته فرنگی گندم این ماده در محصولاتی مانند غلات و غلات یافت می شود.

تفاوت بین کربوهیدراتهای ساده و پیچیده

کربوهیدرات های ساده باعث افزایش سریع قند خون می شوند ، اما نه به مدت طولانی. در مدت کوتاهی ، قند خون دوباره کاهش می یابد ، اما تبدیل کربوهیدراتهای پیچیده به قند و انرژی آن کند است. با مصرف کربوهیدراتهای پیچیده ، قند خون شما به تدریج بالا می رود و انرژی بیشتری خواهید داشت.

این متابولیسم کربوهیدرات است

پس از جذب در دستگاه گوارش ، تمام کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل می شوند. لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می کند. قند را در جریان خون ذخیره می کند و وارد سلول های بدن می شود. وقتی مقدار زیادی قند بدون نیاز وارد جریان خون بدن می شود ، به ماده ای به نام گلیکوژن تبدیل می شود که در کبد ذخیره شده و در صورت نیاز دوباره به قند تبدیل می شود.

با کند شدن ترشح این قندها و هورمون ها ، سطح قند و انرژی بدن پایدارتر می شود و میزان قند موجود در کربوهیدرات ها سریعتر افزایش می یابد و باعث افزایش ناگهانی قند خون و سطح انرژی می شود. افزایش ترشح انسولین ؛ در مدت کوتاهی قند خون پایین و خستگی را مشاهده خواهید کرد.

بیشتر کربوهیدرات خود را چه می خورید؟

آب نبات شکلات ؛ بیسکوییت کیک ها و نوشابه ها معمولاً کالری بالایی دارند و در صورت مصرف منظم ، خطر پوسیدگی دندان و چاقی را افزایش می دهند. میوه ها سبزیجات ؛ حبوبات و غذاهای غنی از کلسیم ؛ به ویژه آجیل ، مواد مغذی زیادی برای بدن مفید است (ویتامین ها و مواد معدنی).

چرا کربوهیدراتهای پیچیده بهتر از کربوهیدراتهای ساده هستند؟

کربوهیدراتهای پیچیده نسبت به کربوهیدراتهای ساده دارای ارزش غذایی و فیبر بالاتری هستند. آنها همچنین هضم غذا را کند می کنند. این انرژی بیشتری نسبت به کربوهیدرات های معمولی به آنها می دهد و آنها را برای کاهش وزن مناسب انتخاب می کند. این کربوهیدرات ها برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مفید هستند زیرا قند خون را بعد از غذا کنترل می کنند.

ویرایش و ویرایش توسط elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید