علاقه ما به رنگ های خاص از کجا می آید؟


ما بر اساس تاریخچه ذهنی خود به رنگ ها معنا می دهیم و تجربیات ما نحوه تفکر ما را در مورد رنگ ها مشخص می کند.

علاقه ما به رنگ های خاص از کجا می آید؟

رنگ زرد؟ سبزی؟ رنگ بنفش؟ رنگ مورد علاقه شما چیست؟ آیا می دانید چه زمانی و کجا رنگ مورد علاقه شما شد؟ رنگ مورد علاقه در دوران کودکی ظاهر می شود. اگر از کودکی بپرسید رنگ مورد علاقه اش چیست، بلافاصله و بدون معطلی پاسخ می دهد. تحقیقات می گوید که کودکان رنگ مورد علاقه خود را بر اساس تداعی های آن انتخاب می کنند. رنگی که با احساسات و تجربیات مثبت همراه باشد به رنگ مورد علاقه تبدیل می شود. فشارهای اجتماعی مانند لباس های صورتی و اسباب بازی های دخترانه نیز تاثیر زیادی در انتخاب رنگ دارند. در ادامه سعی می کنیم با دقت بیشتری متوجه شویم رنگ مورد علاقه ما از کجا در زندگی ما آمده است.

تجربیات روزانه

محققان می گویند ما رنگ های مورد علاقه داریم زیرا چیزهای مورد علاقه داریم. کارن شلوس، استاد روانشناسی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، ایالات متحده، می گوید که رنگ ها خنثی نیستند. ما بر اساس تاریخچه ذهنی خود به رنگ ها معنا می دهیم و دلایل شخصی باعث می شود برخی رنگ ها را دوست داشته باشیم و برخی را دوست نداشته باشیم و رنگ مورد علاقه ما در طول زندگی تغییر می کند.

قرار گرفتن در معرض تجربیات روزمره، از طریق شرطی سازی، نحوه تفکر ما را در مورد رنگ ها تعیین می کند. اما چگونه؟ در یکی از آزمایشات خود، Schloss به داوطلبان تعدادی مربع رنگی روی یک صفحه نمایش نشان داد و از آنها خواست که ترجیح خود را برای رنگ ها رتبه بندی کنند. در مرحله بعد، همان داوطلبان دوباره به یک سری تصاویر رنگی نگاه کردند، با این تفاوت که این بار به جای مربع، تعدادی اشیاء رنگی نشان داده شد. نیمی از شرکت کنندگان تصاویر قرمز رنگی را دیدند که خاطرات مثبتی مانند توت فرنگی و گل رز و مجموعه ای از تصاویر سبز منزجر کننده مانند اسلایم را تداعی می کرد.

در مقابل، نیمی دیگر از شرکت‌کنندگان قرمز را با زخم‌های متعدد و سبز را با تپه‌های زیبا دیدند. پس از این، Schloss و تیمش آزمایش ترجیح رنگ دیگری را انجام دادند و دریافتند که انتخاب داوطلبان به سمت رنگ‌های ارائه شده مثبت تغییر کرده است.

القائات اجتماعی

بنابراین، از آنجایی که تجربیات ما از جهان همیشه بر نگرش و تفسیر ما تأثیر می گذارد، ترجیحات رنگ نیز تحت تأثیر این تجربیات است. در بالا به رنگ صورتی و تاثیر فشار اجتماعی در نظر گرفتن آن به عنوان رنگ دخترانه اشاره کردیم. آقایان از انتخاب رنگ صورتی به عنوان رنگ مورد علاقه خود اجتناب می کنند و در بین آقایان کمتر کسی را پیدا می کند که طرفدار این رنگ باشد، اما اگر بر اساس آنچه دیده و شنیده ایم به این نتیجه برسیم که صورتی یک رنگ دخترانه است، اشتباه کرده ایم. محققان این موضوع را در فرهنگ های بسته و بدون تأثیرات جهانی بررسی کرده اند.

آنها دریافتند که در روستاهای آمازون، پرو و ​​کنگو، حتی یک دختر به رنگ صورتی علاقه نشان نداد. در واقع می توان گفت سلیقه شخصی چندان شخصی نیست.

نویسنده: الهه قادر متعال