شکار سوالات کنکور چند میلیاردی/کسانی که گمراه شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



محمدجواد رئیسی کارگردان مستندسد سورویموی همزمان با آنلاین شدن این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: این مستند روایتی از حاشیه و مافیای کنکور است که دو سال پیش ساختیم کنکور همیشه قسمتی از دغدغه های مسئولان آموزش و پرورش و مسئولان آموزش عالی مطرح شده و صحبت ها و احادیث زیادی در این باره مطرح شده است. اگرچه سال هاست در مورد حذف یا عدم تغییر کامل طرح آزمون بحث شده است. در این فیلم تمام تلاش خود را کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان حذف کامل آزمون وجود دارد؟ و اگر قرار است بماند، از چه ساختاری برای ارزیابی آن استفاده کنیم؟

این مستندساز ادامه داد: بالاخره باید سازوکاری داشته باشیم که افراد وارد سیستم دانشگاهی ما شوند تا توانایی ها و شرایط افراد بررسی شود. اگر سازوکاری وجود نداشته باشد باز هم شاهد رانت و فساد خواهیم بود و شرایط به گونه ای می شود که کسانی که دسترسی بیشتری به مراجع دارند، راحتتر وارد دانشگاه شوند یا رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند. در نهایت، دانشگاه های ما دارای سطوح مختلف عملی هستند، برخی از سطح علمی بالاتر و برخی دسترسی علمی بهتری به منابع یادگیری دارند. به همین دلیل باید مکانیزمی برای تحلیل افراد داشت. اما مکانیسم فعلی که در آن همه چیز بر اساس یک تست سه ساعته مشخص می شود، همیشه محل غیبت بوده است. البته برخی از مسئولان آموزش و پرورش کشور این سازوکار را قبول دارند و معتقدند سطح مهارت هر فرد در این آزمون محک زده می شود.

این حواشی با حذف امتحان اصلاح نمی شود

وی ادامه داد: به غیر از این مسائل کنکور، ابعاد دیگری از جمله مسائل اجتماعی، مسائل ساختاری، مسائل اقتصادی، مسائل هدایت تحصیلی، نظام توزیع درآمد بین رشته های مختلف تحصیلی و مشاغل و… وجود دارد که این موارد ارتباط مستقیمی با کنکور ندارد. ، اما با ساختار آموزشی کشور. اما وقتی می خواهیم در مورد ساختار کنکور صحبت کنیم، برخی کارشناسان فکر می کنند که باید این موارد را هم در نظر بگیریم. اینکه طیف وسیعی از افراد برای رشته پزشکی صف می کشند ربطی به کنکور ندارد بلکه تحت تاثیر سیستم درآمدی مشاغل مختلف است که بسیاری را به رشته پزشکی علاقه مند می کند. ضمناً ظرفیت این رشته محدود می باشد. اگر کنکور حذف شود، شرایط در این بخش بهبود نمی یابد زیرا تقاضا در این رشته همچنان بالا خواهد بود. شاید این مباحث خارج از کنکور باشد اما اتفاقی که می افتد این است که این مباحث حاشیه های کنکور را افزایش می دهد.

سازمان سنجش همیشه اعلام می کند که این وعده ها تقلب است اما هر سال این موارد تکرار می شود. افرادی هستند که مدعی دسترسی به سوالات هستند و با توجه به رشته و دانشگاهی که مد نظر شماست، با مبالغ ۴۰۰ میلیون تومانی از افراد کلاهبرداری می کنند.

رئیسی افزود: این عوارض باعث یکسری اتفاقات دیگر و سود می شود. یک سری افراد به متقاضیان فشار می آورند و کلاهبرداری می کنند و قول می دهند که من می توانم فرزند شما را به فلان دانشگاه برسانم و این اتفاق هر سال می افتد. سازمان سنجش همیشه اعلام می کند که این وعده ها تقلب است اما هر سال این موارد تکرار می شود. افرادی هستند که مدعی دسترسی به سوالات هستند و بسته به رشته و دانشگاهی که مد نظر شماست با مبالغ ۴۰۰ میلیون تومانی از افراد کلاهبرداری می کنند. سال هاست که این جور آدم ها اخاذی می کنند و از کنکور سوء استفاده می کنند و مبالغی که جابجا می کنند بسیار بالاست. در برخی آزمایشات این مبلغ به یک میلیارد تومان می رسد. لزوماً محدود به کنکور نیست، برخی افراد مثلاً در آزمون وکالت چنین ادعاهایی را مطرح می کنند.

کارگردان مستندسد سورویموی همچنین با اشاره به روش های عجیب تقلب در کنکور که در مستند ذکر شده است، بیان کرد: یک سری باندها هستند که برای خود تظاهر مشروع می کنند و با تبلیغات از مردم پول می گیرند و از مردم کلاهبرداری می کنند. در فیلم یک نمونه از این چیزها وجود دارد، مثلا به مردم می گویند که می توانند یک گوشی بسیار کوچک را در بدن یا لباس خود جاسازی کنند! یا هدفون آن را در کفش خود قرار دهید! زمانی که این افراد وارد اتاق امتحان می شوند، فردی از بیرون با آنها تماس می گیرد و به سوالات تهیه شده از اتاق دیگر پاسخ می دهد و آنها پاسخ ها را برای فرد شرکت کننده در آزمون می فرستند. این ترفندی است که برخی مدعی انجام آن هستند و برخی با تظاهر توانستند در این مورد مردم را توجیه کنند.

وی افزود: در مستند می بینیم که یکی از افرادی که توسط این سامانه فریب خورده بود گوشی را پذیرفت و… اهداف آن را در پاشنه کفشش فرو کرده و به جلسه بیاورد تا بهانه ای برای فاصله گرفتن از مراقبین در یک لحظه باشد. سازمان سنجش همیشه ادعا می کند که این افراد هرگز موفق نخواهند شد و من واقعاً نمی دانم که آیا این مدل تقلب توانسته کسی را وارد دانشگاه کند یا خیر. پاسخ روشنی برای این سوال پیدا نکردیم زیرا مسئولان سازمان سانسه مدعی برخورد با این افراد و متلاشی کردن باندهای آنها هستند.

هر ساله تعداد زیادی از مدعیانی که سوال می پرسند دستگیر می شوند

او در این مستند از گفتگو با یکی از مظنونان موضوع سوال گفت:سد سورویموی همچنین گفت: ما این گفتگو را بازسازی کرده ایم. ما به متن مکتوب مصاحبه دسترسی داشتیم و آن را به مستند تبدیل کردیم. واقعیت این است که این افراد هر سال دستگیر می شوند و تعدادشان زیاد است. برخی از این موارد توسط سازمان سنجش و برخی توسط پلیس شناسایی می شوند. از آنجایی که مصاحبه با این افراد برای ساخت مستند سخت بود، یکی از مصاحبه هایی که در مستند به آن دسترسی مکتوب داشتیم را دوباره ساختیم.

این مستندساز درباره شکل گیری و انتشار برخی نگرش های منفی نسبت به کنکور و در واقع درس خواندن در سال های اخیر توضیح داد: ما در ۲۰ سال گذشته یک قانون نانوشته را به قانون تبدیل کرده ایم و آن این است که هرکس می خواهد تصویب کند باید برود. به دانشگاه این مشکل برای خیلی از بچه‌ها به یک فرض ثابت تبدیل شده است، اما از بیرون وقتی به داستان نگاه می‌کنیم، یک سری افراد یا در زمینه مرتبط شاغل نیستند یا اساساً تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما آموخته‌اند. و مهارت ها و حرفه ای را آموختند، وضعیت مالی آنها نسبت به میزان تلاش آنها بهتر شده است یا خیر. در خارج از کشور هم همینطور است، نکته ای که بعدا متوجه شدیم.

وی افزود: در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته همه خانواده های ما فکر می کردند و ذکر می کردند که بچه ها باید در کنکور قبول شوند اما امروز فهمیده اند که بیشتر از آن مهارت مهم است. به عنوان مثال، فردی که مهارت استفاده از کامپیوتر را دارد، حتی بدون تحصیل، می تواند در یک شرکت کار کند و حقوق خوبی دریافت کند. این مشکل که بعدها «گواهینامه» نام گرفت، محصول سیستم آموزشی معیوب ما بود. سیستمی که سال ها به دانش آموزان و خانواده ها یاد داده بود که قبولی در کنکور رمز موفقیت است. در این سیستم اگر فردی می خواست فوتبالیست شود و استعداد این حرفه را داشت، به دلیل عدم قبولی در کنکور ناامید می شد و به او انگ «بد سواد» و «بی خاصیت» می خورد.

این مستندساز تاکید کرد: نظام آموزشی ما اعم از کتاب های درسی و روش های آموزشی نیاز به اصلاح کامل دارد تا کودک بفهمد باید به دنبال موفقیت بود و برای این کار ابتدا باید استعداد خود را پیدا کرد و برای آن استعداد تلاش کرد. از سمت خود کنار نکشید و در صورت لزوم به دانشگاه یا حتی سمینارها و بازار بروید. اما ابتدا استعداد خود را شناسایی کنید. ما در نظام آموزشی فعلی این چیزها را نداریم. ما یک نسخه برای ۲۰ میلیون دانش آموز نوشتیم و همه باید همین مطلب را بخوانند. یک معلم با یک روش خاص می خواهد همه آنها را برای یک سال آموزش دهد. کودکان در این سیستم باید تمام تلاش خود را برای رفتن به دانشگاه انجام دهند و اگر نتوانستند باید به دنبال مشاغل دیگری باشند.