ششمین نشست اقتصاد بازاریابی فرهنگی برگزار شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، در ششمین نشست اقتصاد بازاریابی فرهنگی که با حضور جمعی از مدیران بانکی و موسسات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، حاضران به ارائه چشم انداز و مشکلات خود برای سرمایه گذاری در این حوزه پرداختند. زنجیره محصولات فرهنگی

در این نشست مدیران بانک های آینده، سامان، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرینان و شرکت ها و موسسات مالی فناپ و شناسا، شرکت توسعه الکترونیک تدبیر ایران، صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران، صندوق شجاع سپهر یک، صادرات کارن و صندوق توسعه فناوری کرود، صندوق پژوهش و نوآوری گیلان، صندوق تحقیقات و نوآوری کریمه، شرکت سرمایه گذاری داوین، صندوق پژوهش و فناوری شریف، شرکت تامین سرمایه تمدن و شرکت سرمایه گذاری حرکت اول در این مراسم حضور داشتند.

این نشست ششمین نشست از نشست های اقتصاد بازار فرهنگی بود و هدف میزبانان رونق هر چه بیشتر بازاریابی تهران و افزایش حضور بانک ها و موسسات مالی در آن بود. این سمپوزیوم در مجموع از سه بخش شامل اهمیت بازاریابی فرهنگی، دیدگاه های بانک ها و موسسات مالی و خلاصه تشکیل شد.

بخش اول: اهمیت بازاریابی فرهنگی
در بخش اول، سید امیر آقایی، دبیر کانون فرهنگی بازاریابی، به اهمیت بحث بازاریابی فرهنگی (کالا) اشاره کرد و گفت: تشکیل زنجیره محصولات فرهنگی در توسعه شرکت های این حوزه بسیار حائز اهمیت است. منطقه.”

وی در ادامه با اشاره به تجربه این سیاست در ایران، افزود: موسسات مالی و بانک‌ها معمولاً علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در انحصارات فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن هستند، اما به زنجیره محصول فکر نمی‌کنند و نگاهی به این موضوع دارند. جزیره و این یک مشکل جدی است.” و علت را از شرکت کنندگان پرسید.

وی با اشاره به دلایل این امر، یکی از این عوامل را خلاء مدل های اقتصادی دانست و ادامه داد: تولیدکنندگان ما به دلیل اینکه تولیدکننده تک خطی هستند و به فکر محصولات دیگر نیستند، سرمایه گذاری ها عملا یک محصول واحد است و زنجیر نیست.” وی افزود: برای بهبود این وضعیت بهتر است فضای همکاری تولیدکنندگان و فعالان فرهنگی تغییر کند و از تعامل سفارشی به سمت مشارکت محصول حرکت کنیم. آقایی پرداختن به این موضوع از سوی شرکت کنندگان را زمینه ساز سیاست گذاری اردوی بازاریابی فرهنگی دانست.

ایزدخواه در این بخش با اشاره به صنایع خلاق فرهنگی به بازاریابی فرهنگی پرداخته و به تجربیاتی از این سیاست ها در سایر کشورها از جمله نمونه های موفق بازاریابی فرهنگی در سایر کشورها اشاره کرد.

بخش دوم: دیدگاه بانک ها و مؤسسات مالی
نمایندگان بانک ها و موسسات مالی در خصوص بحث بازاریابی فرهنگی به بیان نظرات خود پرداختند و مشکلات و معضلات بانک ها برای سرمایه گذاری در زنجیره محصولات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمدصادق عبدالهی پور، نماینده بانک آینده گفت: تاکنون به دلیل قوانین موجود، بانک ها اجازه سرمایه گذاری در مناطق پرخطر را نداشتند و اخیرا این مشکل برطرف شده است، بنابراین فرصت سرمایه گذاری روی محصول فراهم شده است. زنجیره تا حدودی تحویل داده شده است.” البته باید توجه داشت که استارت آپ ها نیاز به تامین مالی و سرمایه گذاری دارند نه وام و تسهیلات و بدهی.

محمود کلانتری نماینده شرکت توسعه الکترونیک تدبیر ایران گفت: زمانی می توانیم در حوزه سرمایه گذاری (ICT) حضور داشته باشیم که بازیگران بزرگی پیش روی ما باشند و مثلا بخواهند وارد بورس شوند. بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری در مجموعه‌هایی مانند ما، البته نبود ساختار مالی شفاف مجموعه‌ها است.

محمدمهدی سالاری نماینده فناپ و شناسا گفت: در مجموعه های فناپ و شناسا تاکنون سرمایه گذاری در زمینه ها انجام شده است و فناپ به ویژه در زمینه محصولات کودک، بازی های موبایلی، اپلیکیشن های موبایل و متاورز و متاوارز فعال بوده است. آنها تجربه دارند اما هنوز وارد زنجیره محصولات نشده اند.» در مورد عدم پیوستن شرکت شناسا به زنجیره تولید نیز می توان به مواردی اشاره کرد، از جمله اینکه شرکت ها در ساخت محصول مشترک مشارکت چندانی ندارند و بنابراین امکان مناقصه برای سرمایه گذاری وجود ندارد. شرکت شناسا در حوزه سلامت، سلامت دیجیتال و گردشگری سلامت و بازی های رایانه ای تلاش کرده است.

احسان ملکلو نماینده صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران گفت: خطرات فقط مالی و حقوقی نیست، علوم روانشناسی و اجتماعی را نباید نادیده گرفت. اینکه یک انیمیشن بازار خود را پیدا کند یا نه، چه محصولی خوش شانس باشد یا نه. اینها می توانند راه را برای سرمایه گذاری هموار کنند.

سپیده جوادی نماینده بانک کارآفرین گفت: بانک ها علاقه مند به سرمایه گذاری هستند اما عدم شفافیت مالی مانع از آن می شود. بنابراین ورود بانک ها به تولید محصولات فرهنگی تبدیل به تک محصولی می شود نه زنجیره ای. به طور کلی، پاسخگویی شرکت ها برای بانک ها بسیار مهم است.

محمدرضا سلطانی، نماینده صندوق پژوهش و نوآوری کریمه گفت: گروه ما در حوزه صنایع خلاق فرهنگی فعال است و سعی کرده ایم از شرکت هایی که خارج از دانش بنیان هستند حمایت کنیم اما این گروه ها رشد کافی را ندارند. سرمایه گذاری، بنابراین نقش شتاب دهنده ها بسیار مهم است.”

حامد حیدری نماینده سرمایه تمدن گفت: هیچ مانعی برای ورود ما به زنجیره تولیدات فرهنگی وجود ندارد اما برای مدیریت ریسک ها و تضمین ها باید نهادها کمک کننده باشند. به عنوان مثال، صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند مفید باشد.

امیر بیگدلی نماینده بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: می توانیم به اشخاص حقیقی و حقوقی وام و تسهیلات بدهیم که این وام می تواند از طریق صورتحساب و گردش باشد. ما همچنین می توانیم از طریق پلت فرم توسعه فروش به تجاری سازی محصولات کمک کنیم.

دانیال سمیعی نماینده صندوق تحقیقات نوآوری گیلان گفت: در برگزاری رویدادهای محصولات فرهنگی تجربه داریم. متأسفانه صنعت خلاق در ایران متولی اختصاصی ندارد و این حوزه نسبت به سایر حوزه ها دارای ریسک بیشتری است. دیگر اینکه متولیان و صاحبان قدرت باید یک وظیفه را در اعطای مجوز انجام دهند، اما این باید ساماندهی شود و تامین مالی امکان پذیر باشد.

مسعود فرخی نماینده شرکت سرمایه گذاری حرکت اول گفت: حرکت اول دارای تجربه سرمایه گذاری در حوزه های رسانه ای و آموزشی است. البته باید توجه داشت که وظیفه این مجموعه ها ایجاد زنجیره ارزش نیست، بلکه این گونه مجموعه ها به کارآفرینان کمک و حمایت می کنند. البته ما به دنبال منافع اقتصادی هم هستیم.

سید مهدی سادات رسول نماینده صندوق پژوهش و فناوری شریف گفت: تجربه ما در زمینه بازی های رایانه ای و موبایلی است. البته ما نمی توانیم روی هر مجموعه ای سرمایه گذاری کنیم، مجموعه ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند و تجربه بین المللی داشته باشند. مجموعه هایی وجود داشته است که ما آنها را گنجانده ایم، اما آنها نیاز به سرمایه گذاری نداشته اند.

حسن پناهی نماینده صندوق جسارت سپهر یک گفت: عدم شفافیت مالی و عدم آگاهی از سازوکارهای مالی از مشکلات اصلی مجموعه هاست که ریسک را افزایش می دهد، فرآیند را پیچیده و سرمایه گذاری را پیچیده می کند. دیگر این که شرکت ها تمایل به سنتی بودن دارند. نکته دیگری که باید اضافه کرد این است که جمع آوری کننده های سرمایه موفق معمولاً برای مقابله با چالش ها به سرمایه نیاز ندارند. مثلاً زمانی می آیند که نمی توانند مواد اولیه تهیه کنند. فقدان شبکه توزیع و مشکلات مدیریت کسب و کار نیز از عوامل عدم سرمایه گذاری مؤسسات است.

مصطفی اسماعیل نیا نماینده بانک سامان گفت: مجموعه ها باید شرایط مورد قبول بانک ها را داشته باشند تا بتوان در آن ها سرمایه گذاری کرد. آنها باید شفافیت مالی داشته باشند، باید پایدار باشند. مهمتر از همه، شما برنامه ای برای فعال کردن تجزیه و تحلیل ریسک دارید. بانک ها معمولاً در حوزه های ریسک سرمایه گذاری نمی کنند.

محمد پیری نماینده شرکت سرمایه گذاری داوین می گوید: «بر اساس تجربه ما، سرمایه گذاری در محصولات فرهنگی بازدهی ندارد. یکی از دلایل این امر می تواند عدم پذیرش مالکیت معنوی باشد.

بخش ۳: خلاصه

در قسمت سوم جلسه، آقایی با جمع بندی نکات پیشنهادی، راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه کرد و از تمامی مجموعه ها خواست تا با مشارکت در این راهکارها از رقیب بازاریابی تهران حمایت کنند.
– ارائه یک پورتال اشتراکی مجازی برای ارزیابی ارزش گذاری های انجام شده
– ارائه یک دروازه مشترک مجازی برای تحلیل اقتصادی تحلیل ریسک
– سازماندهی توزیع و ترویج زنجیره محصولات فرهنگی برای ارائه بهتر محصولات
– ایجاد پلتفرم هایی که با معرفی محصولات و فهرست کردن ویژگی های آنها به توسعه زنجیره محصول کمک می کند
– حمایت از تولیدکنندگان ارشد به عنوان بازیگران اصلی که زنجیره محصولات فرهنگی را شکل داده اند و نیاز به سرمایه گذاری در زنجیره محصول دارند.

در پایان دبیر جلسه به معرفی تمامی تولیدکنندگان ارشد تهران مارکتینگ پرداخت و از تمامی شرکت کنندگان خواست تا در این مسابقه حضور فعال داشته باشند.

همچنین در ابتدای این نشست مصطفی بغدادی مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری-شکوفایی رئیس جمهور به معرفی این صندوق و اقدامات آن به بانک ها و موسسات مالی پرداخت.