شایعه سوریه را ویران کرد!/ با خبری که حالمان را بد می کند چه کنیم؟


گروه جامعه; خبر فارس: در این مدت کم و بیش اخبار منفی در کشورمان داشته ایم و برخی شبهات و شایعات این حس منفی را تغذیه می کند که در محاصره اتفاقات بدی هستیم و حالمان خوب نیست. ما به دنبال راه حلی برای بهبود وضعیت خود هستیم. حتی ممکن است بخواهیم خبر را تمام کنیم و به جایی برویم که دنیا و اخبار بد آن از روح و جان ما پاک شود. حال اما شرایط به گونه ای نیست که بتوانیم خود یا دیگران را دوری کامل از اخبار و ناآگاهی تجویز کنیم، به نظر می رسد راه حل در مدیریت نحوه پیگیری اخبار است. مانند کارفرمایی که می‌خواهد بهترین فرد را انتخاب کند و وسواس زیادی در خرج کردن دارد، ما نیز اخبار را فیلتر می‌کنیم تا آنچه باقی می‌ماند درست و خبر خوبی باشد که حالمان را بهتر کند.

گام یک؛ سلیقه رسانه ای خود را بشناسید

اولین قدم برای حفظ سلامت در برابر اخبار منفی، مدیریت احساسات در برابر اخبار و شایعات، شناخت سلیقه رسانه ای خودمان است. در دنیای امروز رسانه ها، شبکه های اجتماعی و اخبار نقش بسیار مهمی دارند. حذف آن ممکن نیست زیرا نمی توانید و نباید در جهل زندگی کنید. با این حال، ما نیاز به بررسی داخلی داریم.

برای اینکه بدانیم کدام رسانه، کدام قلم، چه نوع اخبار، کدام شبکه اجتماعی و … برای ما جذاب تر و آموزنده تر است، نام ببرید. در قسمت دیگر مجله بدترین و تلخ ترین خبری گزنده و غم انگیزی که در سه ماه گذشته خوانده یا شنیده ایم را بنویسید. بیایید لیستی از اخبار مثبت و تاثیرگذار بنویسیم که فکر می کنیم در همان دوره روحیه ما را بهبود می بخشد. اگر نسبت اخبار منفی به اخبار مثبت یک به ده باشد، به این معنی است که خود را در برابر اخبار منفی بی دفاع کرده ایم. بیایید شایعات را هم در مجله بنویسیم. اکنون نوبت به تحلیل و خودآزمایی رسیده است. برای اینکه ببینیم چه اخبار منفی یا شایعه ای روحیه ما را خراب کرده است، اخبار اضافی بیشتری می خوانیم تا بتوانیم صحت یا دروغ بودن مطالب را دریابیم. یعنی خبری که می تواند اطلاعات بیشتری را حتی از زاویه مخالف آنچه خوانده ایم به ما بدهد. در این مرحله اطلاعات را بررسی می کنیم. مطالب منطقی، تحلیلی و خاص تر با راه حل یا سوال صحیح خبر حرفه ای است و بقیه نه. این روش به ما کمک می کند تا طعم اخبار خود را بهتر بشناسیم و ما را در مسیر صحیح تری راهنمایی کنیم.

مرحله دوم؛ تشخیص رسانه های حرفه ای از رسانه های بد

درخت خوب میوه خوبی می دهد. شاید بد نباشد از این مثال برای رسانه ها و اخبار استفاده کنید. رسانه خوب ثمره خوب دارد و ثمره خوب یعنی خبر درست و حرفه ای. رسانه های نه چندان حرفه ای و زرد البته اخبار مشابه زرد، غیرمستند و غیرمولد دارند. این موضوع در مورد صفحات فضای مجازی و به طور کلی دنیای مجازی نیز صدق می کند. دومین قدم برای خوش خلقی این روزها همین مرور است یعنی شناخت نسبی از رسانه. رسانه ها را باید شناخت زیرا هر رسانه ای جهت خبری خاص خود را دارد و محتوای آن خواه ناخواه همان ویژگی ها را دارد و می تواند در ذهنیت ما از جامعه و امید به آینده موثر باشد.


بازگشت امید؛ یکی از مهاجران به ایران

رسانه‌های انتقادی معمولاً ایرادات را شکار می‌کنند، انواع حرفه‌ای این رسانه‌ها تمایل به راه‌حل‌محور بودن دارند و سایر رسانه‌ها به تنهایی کار خود را انجام می‌دهند و از طریق انتقاد و جنجال در سرفصل‌ها و محتوا، مخاطب را جذب می‌کنند. برخی رسانه ها جنبه سرگرمی دارند و برخی دیگر فقط اخبار هستند. رسانه‌های عینی با بخش‌های سرگرم‌کننده و خبرهای خوب از بهترین رسانه‌های دنیا هستند، زیرا برای سلامت روان مردم ارزش قائل هستند و سازماندهی اخبارشان بر این اساس و البته تأثیر اجتماعی است. بیایید از خود بپرسیم: آیا رسانه، شبکه اجتماعی یا صفحاتی که انتخاب کرده ایم چنین قابلیتی دارند؟

مرحله سوم؛ تنظیم رژیم رسانه ای برای خودمان

ما معمولاً هنگام غذا خوردن چیزی نخوریم. نباید چرب، شور، تند، باقیمانده، سرد یا… باشد، ما مطلقاً ترجیح می دهیم غذای تازه، سبزیجات و گروه های مختلف مواد مغذی بخوریم، چرا؟ البته چون سلامت جسم ما به این دقت بستگی دارد، اما کدام یک از ما برای غذای روح و روان ما چنین دقتی دارد؟ اگر با خودمان صادق باشیم، کمتر این اتفاق می افتد. نیاز به این توجه تنها مربوط به اخبار و محتوای رسانه ای به عنوان ورودی ذهن و روح نیست. هر امری که در آرامش روح و روان ما تأثیر بگذارد در دایره این توجه و تکلیف قرار می گیرد. اما از آنجایی که دنیای امروز دنیای خبر و رسانه است، این موارد یکی از مهم ترین ورودی ها برای اذهان عمومی است.

بر کسی پوشیده نیست که جهان امروز یکی از چرخش های مهم تاریخی خود را پشت سر می گذارد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین احتمال ساختگی، دستکاری و آمیخته شدن خبر با اطلاعات نادرست، شایعات و شبهات، احتمال قوی تلقی می شود. در چنین شرایطی باید به سلامت روح خود توجه کافی داشته باشیم، تورم، مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خودی خود می تواند قدرت ما را کم کند و روان ما را مختل کند. اخبار و شایعات منفی ضریب بالاتر و تاثیر منفی دارند. باید آگاه باشیم که کدام رسانه، کدام خبر و کدام شبکه اجتماعی را انتخاب می کنیم. یک بازه زمانی محدود و معین برای مرور اخبار و گذراندن وقت در فضای مجازی تعیین کنیم. اخبار مثبت را بدون تاخیر ذخیره کنید. پس از خواندن اخبار منفی، لحظه ای مکث کنید و جنبه های منطقی و غیرمنطقی آن را از ما بپرسید. این انعکاس به ما کمک می کند تا اخبار را در درازمدت بشناسیم و بشناسیم. طولی نمی کشد که بین اخبار جعلی و اخبار اصلی، منفی یا راه حل محور تمایز قائل شویم. سودجویان رسانه ای هم علیه ما هستند.

مرحله چهارم؛ اسیر منافع دیگران نشوید

می گویند به ازای هر سه تا پنج خبر منفی، یک خبر خوب و سازنده خوانده شود. همچنین از هر پنج خبر یک تا دو خبر می تواند جعلی یا جعلی باشد. اخبار جعلی در قالب اخبار موثق و موثق پیش‌نویس و ویرایش می‌شوند، بنابراین اندازه‌گیری محتوا و پیگیری صحت خبر تنها راه تشخیص آن است. با این حال، اغراق، تحقیر، ارائه سریع اخبار و اطلاعات، ناهماهنگی تیتر و محتوا و ادعا از جمله شاخص های کلیدی برای تشخیص اخبار و مطالب جعلی از واقعی هستند. اخبار جعلی برای تامین منافع ناشران ایجاد و منتشر می شود. جدا از نتیجه و سودی که برای آن رسانه یا موسسان آن دارد، برای روح و روان جامعه بهای بسیار بالایی دارد.

ذهن افرادی که دائماً در معرض اخبار منفی هستند خسته و فرسوده می شود، به مرور زمان آسیب پذیر می شوند. آستانه تاب آوری و امید جامعه بسیار پایین آمده است. بنابراین لازم است در انتخاب، مطالعه و پیگیری اخبار بلوغ لازم را داشته باشیم. از سوی دیگر، سواد رسانه ای خوب برای تشخیص خوب از بد، درست از نادرست ضروری است. در حوادث اخیر می بینیم که قدردانی از اخبار و شایعات منفی باعث آسیب روحی و روانی، عصبانیت، هیجان و … افراد شده است و این همان آسیب دیدگی در جنگ رسانه ای است.

مرحله پنجم؛ شایعه فقط یک شایعه نیست!

شایعه، اخبار جعلی و تهمت یکی از سلاح های جنگ رسانه ای دشمن به شمار می رود. شما باید مراقب باشید که در این نبرد آسیب نبینید. بعد از خواندن اخبار منفی باید خبرهای خوب را هم بخوانیم. اگر به این اخبار دسترسی نداریم، باید با انجام یک کار ساده، کوچک و ارزان که حالمان را بهتر می کند، اثر منفی اخبار منفی را از بین ببریم. این کار ساده می تواند یک پیاده روی سبک، خوردن یک نوشیدنی مورد علاقه و پاک کردن ذهن از احساس منفی اخبار یا دیدن تصاویر مورد علاقه ما و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش مورد علاقه ما باشد. باید به این نکته توجه داشت که وقتی اخبار منفی، تهمت ها و شایعات در جامعه زیاد می شود، منافع گروه تولید و بازنشر این خبر حفظ می شود. شایعه می تواند به اندازه بمب ساعتی خطرناک باشد، آنچه سوریه را به سرنوشت امروزی کشاند، شایعه پراکنی در جامعه نبود، به این شایعات دامن زد و به آن توجه کرد. از همه مهمتر در هر جامعه ای اخبار منفی یا شایعاتی وجود دارد، اما تکرار بی دلیل این خبر و فشار بی رحمانه برای بازنشر آن زنگ خطری است. وقتی این تاکید را احساس کردیم، باید از آن محتوا فاصله بگیریم. اجازه ندهیم عقل ما را گروگان بگیرند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید