زوج ها با استرس چه می کنند؟


شرایط روز و مسئولیت های سنگین زن و شوهر باعث افزایش ترس زوجین شده است. با همسری که استرس دارد چه کنیم؟

زوج ها با استرس چه می کنند؟

مدتی است که رفتار شوهرم تغییر کرده، تمرکز ندارد و با من و دیگران رفتار بسیار تندی می کند، همسرم آرام و بی قرار نیست و مدام نگران است که شرایط زندگی مان خراب شود و… استرس یکی از مشکلاتی است که زندگی روزمره ما را مورد حمله قرار داده است. شرایط اقتصادی و مسئولیت های زن و شوهر در زندگی مشترکشان تا حدودی نگران کننده است و همه اعضای خانواده را درگیر می کند. البته بسیاری از مردم ترس را تجربه می کنند. در واقع تا زمانی که علائم استرس بیشتر طول بکشد و شدت آن بیشتر از حد طبیعی برای فرد نباشد، منجر به اختلال نمی شود. در این مقاله به زن و شوهرهای استرس زا توصیه می کنیم و در مورد مهارت های زندگی با آنها صحبت می کنیم.

شعله های استرس زنان را می سوزاند

اضطراب پاسخی بسیار طبیعی به نگرانی‌ها و موقعیت‌های استرس‌زای زندگی مانند خانه تکانی، شغل، بیماری، بحران‌های اجتماعی و مشکلات مالی است. گاهی اوقات به اصطلاح ترس و استرس با زدن جرقه ای شعله ور می شود که شعله های سوزان آن می تواند بنیان یک خانواده را به لرزه درآورد. استرس در فرد نه تنها باعث عصبانیت، بی اعتمادی، بلکه هیجان و بی قراری مداوم نیز می شود، اما در نتیجه به مرور زمان علائم جسمی مانند سردردهای مکرر، بی خوابی یا خواب آلودگی، مشکل در تمرکز، نگرانی بی دلیل و … در زمان استرس ظاهر می شود. ، افراد با پرخاشگری و بی اعتمادی حمایت شریک زندگی، خانواده و … را از دست می دهند و عملکرد روزمره آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.

۴ توصیه به همسرانی که استرس دارند

اگر متاهل هستید و به عنوان یک همسر استرس زا در نظر گرفته می شوید، در اینجا چند راهکار برای جلوگیری از استرس که در نهایت باعث شکست در عملکرد روزانه شما می شود، آورده شده است:

۱- پذیرش محدودیت ها همه افراد در زندگی خود با محدودیت ها و قوانین متفاوتی روبرو هستند. پذیرش محدودیت ها و قوانین سطح توقع شما و شریک زندگیتان را کاهش می دهد.

۲- هدف داشتن داشتن هدف برای زندگی مشترک و پیروی از آن برنامه و همچنین مدیریت آن اهداف، بخش بسیار مهمی از راه های مدیریت اضطراب است.

۳- نپذیرفتن مسئولیت هایی فراتر از توان خود به تعویق انداختن مسئولیت و کار به دلیل کمبود وقت یا ازدحام جمعیت باعث ایجاد استرس در فرد می شود. سعی کنید با توجه به توانایی و زمان خود مسئولیت بپذیرید و کارها را به لحظه آخر موکول نکنید. مسئولیت ها می توانند تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و در نتیجه بر کیفیت خلق و خوی شما داشته باشند.

۴- برای خوش گذرانی با همسرتان برنامه ریزی می کند مطمئن شوید که در طول روز زمانی برای استراحت دارید و در طول هفته برنامه‌ریزی کنید تا با همسرتان خوش بگذرانید. همچنین طنز را وارد زندگی مشترک خود کنید، زیرا خندیدن می تواند بهترین راه برای جلوگیری از تنش باشد.

۳ توصیه برای برخورد با همسری که استرس دارد

هیچ رویکرد یکسانی برای انجام کارهایی که در هنگام استرس شریک زندگی‌تان وجود دارد وجود ندارد، اما رعایت چند نکته می‌تواند به کاهش استرس شریک زندگی شما کمک زیادی کند.

۱- احساسات او را تایید کنید وقتی استرس داریم، معمولا به دنبال درمان نمی رویم، اما نیاز داریم که احساساتمان شنیده شود. بنابراین عوامل استرس زای همسرتان را بپذیرید و بدون ارائه راه حل به آنها گوش دهید. در حالی که ارائه راه‌حل‌هایی برای این نگرانی‌ها می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، گاهی اوقات افراد فقط مکانی می‌خواهند تا از استرس خود خلاص شوند.

۲- علائم استرس را بشناسید تشخیص علائم استرس در همسرتان می تواند برای شما مهم باشد. اغلب، این وضعیت با تغییر عادات نشان داده می شود: تغییر در عادات غذایی یا خوابیدن، سردردهای مکرر یا معده درد، ناتوانی در تمرکز یا انجام وظایف برخی از این سیگنال های خطر هستند. اگر این علائم را در همسرتان مشاهده کردید، به خاطر داشته باشید که علت آن ممکن است استرس باشد.

۳- به فکر درمان باشید اگر سطح استرس شریک زندگی شما به طور جدی بر زندگی و عملکرد او تأثیر می گذارد یا باعث اضطراب یا افسردگی او می شود، وقت آن رسیده است که به دنبال درمان باشید.

نکته مهم اگر استرس همسرتان باعث استرس شما شده است، مهم است که مراقبت از خود را نیز در اولویت قرار دهید.

نویسنده: زینب السادات ابن الرضا کارشناس ارشد روانشناسی

زن و شوهر