دکتر انوشه متخصص تغذیه مهمترین رژیم غذایی است


هیچ چیز مهمتر از آب در غذا نیست. اما ما اغلب آن را نادیده می گیریم و گاهی آن را از منوی روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا بمانیم ، اما چند روز دیگر بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. آب 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد.

بنابراین نسبت آب بدن بین 50 تا 75 درصد است و بسته به سن و چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء لاینفک تمام مایع سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از چیزها عمل می کند و در ورود غذا به سلول و خروج آن از معده نقش دارد.
  • دمای بدن را تنظیم می کند. مانند تعریق ، بخار آب از سطح پوست بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی در تغذیه ایفا می کند. ارائه شده توسط مواد مغذی ؛ ویتامین ها تمام مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ها به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب واکنشهای بیولوژیکی درون سلولی زیادی دارد. معده به عنوان کاتالیزور در روده ها و دستگاه گوارش عمل می کند. بنابراین ، برای بسیاری از پاسخ های گوارشی و گوارشی ضروری است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • کمک به تبادل گاز در موتور تفسی

با کم آبی بدن ، ظرفیت انسان تا حد زیادی کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و عملکرد 20 تا 30 درصد می شود. اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه ، کم آبی زمانی اتفاق می افتد که حدود 2 درصد از بدن بدن کم آب شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از نوشیدن آب بنوشید. کم آبی بدن 10 درصد بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 درصد می شود.

بدن ادرار می کند ؛ . کم آبی بدن به طرق مختلف از جمله پوست و ریه ها رخ می دهد. نیاز آبی و سن ؛ فعالیت بدنی؛ حرارت بستگی به رژیم غذایی و بیماری دارد. آب بیشتر در نوزادان متولد می شود. در شرایط عادی ، کودکان برای مصرف 1000 کالری به 1 لیتر و در شرایط عادی به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش یافت ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش یافت.

با توجه به نیاز روزانه آب به ازای هر فرد 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) ، معادل 1500 میلی لیتر مایعات است. غذا 850 میلی لیتر آب و 250 میلی لیتر آب بیولوژیکی تأمین می کند.

آب متابولیک با هضم در بدن ایجاد می شود. به طور متوسط ​​، بدن به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده 13 گرم آب متابولیک دریافت می کند.

بنابراین ، متوجه شدم که نوشیدن آب نقش مهمی در هیدراته کردن بدن دارد. برای آبرسانی به بدن بهتر است روزانه 6-8 لیوان آب بنوشید. میوه ها و سبزیجات سرشار از آب هستند ، معمولاً 70 تا 95 درصد وزن بدن آنها ، و منبع خوبی از آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید