خوردن بی فکر در مقابل. خوردن آگاهانه


اگر تا به حال بستنی خورده اید و یک کارتن را بدون فکر کردن تمام کرده اید، درگیر غذا خوردن بی فکر شده اید. خطرات غذا خوردن بی فکر می تواند منجر به مصرف بیش از حد کالری و افزایش وزن بعدی شود. با این حال، مانند هر عادت بدی، می توانید برای رسیدن به یک سبک زندگی سالم، غذا خوردن بی فکر را با غذا خوردن آگاهانه جایگزین کنید.

اولین قدم برای غذا خوردن آگاهانه، درک تفاوت بین غذا خوردن آگاهانه در مقابل غذا خوردن آگاهانه است.

خوردن بی فکر

غذا خوردن بدون فکر، خوردن در پاسخ به یک احساس است که اغلب با استرس، عصبی بودن، تنهایی و کسالت همراه است. غذا خوردن بدون فکر مانند غذا خوردن با خلبان خودکار است – شما به غذا خوردن فکر نمی کنید، اجازه می دهید احساسات شما را تحت الشعاع قرار دهند و چه گرسنه باشید یا نه غذا می خورید.

خوردن آگاهانه

غذا خوردن آگاهانه، خوردن از روی ناچاری است، برای ارضای اشتهای شما به روشی که با ارتباط ذهن و بدن هماهنگ باشد. شما فقط زمانی غذا می خورید که گرسنه هستید و کاملاً حضور دارید. شما از طعم، بو و تجربه ای که دارید آگاه هستید. شما کنترل می کنید که چه چیزی و چه مقدار می خورید و کمتر احتمال دارد پرخوری کنید.

یکی از روش‌های اجرای تغذیه آگاهانه، تکنیک HALT از دانشکده پزشکی هاروارد است.

قبل از غذا خوردن، سوالات زیر را از خود بپرسید:

ح- آیا احساس گرسنگی می کنم؟

الف – آیا احساس عصبانیت می کنم؟

ل – آیا احساس تنهایی می کنم؟

T – آیا احساس خستگی می کنم؟

اگر پاسخ هر یک از سه سوال آخر مثبت است، اقدامات خود را با یک پاسخ متفاوت به جای غذا خوردن حرکت دهید. یک لیوان آب بنوشید، پیاده روی کنید یا با یک دوست تماس بگیرید.

با مرور وعده‌های غذایی روزانه‌تان و پرسیدن سؤال‌های زیر به رویکرد تغذیه‌ای آگاهانه ادامه دهید:

  1. آیا میان وعده ها و وعده های غذایی من سالم هستند؟
  2. آیا هیچ یک از میان وعده ها و وعده های غذایی من بر اساس احساسات است؟ سطوح انرژی؟ سهولت یا راحتی؟ محیط؟
  3. اگر بله، برای تغییر آن چه باید بکنم؟

به یاد داشته باشید که با قصد و دقت غذا بخورید، در این صورت کلید خوردن آگاهانه را باز خواهید کرد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/