بهترین آبرسان بدن را بشناسید


وقتی تشنه هستید، کدام نوشیدنی را برای حفظ آب بدن خود انتخاب می کنید؟ در این مقاله خواهید آموخت که بهترین مرطوب کننده برای بدن چیست.

بهترین آبرسان بدن را بشناسید

وقتی تشنه هستید چه چیزی بهتر و قابل دسترس تر از یک لیوان آب گوارا می تواند باشد؟ اگر از شما بپرسند که کدام یک از انواع نوشیدنی ها بدن را بیشتر آبرسانی می کند، به احتمال زیاد بدون فکر پاسخ «آب» را می دهید، اما در مطالعه ای که توسط دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند انجام شد، سطح هیدراتاسیون نوشیدنی های مختلف اندازه گیری شد. اندازه گیری شد و خبر جدید این است که آب بهترین شیر آب نیست.

شیر مانند اسفنج آب را در بدن نگه می دارد

محققان دریافتند که آب – چه ساده و چه گازدار – برای آبرسانی سریع بدن بهترین کار را دارد، اما نوشیدنی هایی که قند، چربی و پروتئین کم دارند، در هیدراته نگه داشتن بدن برای مدت طولانی تری بهتر عمل می کنند. به گفته رونالد موگان، استاد دانشکده پزشکی سنت اندروز و نویسنده این مطالعه، دلیل این امر به نحوه واکنش بدن ما به نوشیدنی ها و ترکیب آنها مربوط می شود. آب، علیرغم توانایی قابل قبولی که در آبرسانی به بدن دارد، به سرعت دفع می شود، در حالی که شیر، به دلیل داشتن لاکتوز، پروتئین و چربی – موادی که به کند شدن تخلیه مایعات از معده کمک می کند – آب را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. شیر همچنین حاوی سدیم است که مانند یک اسفنج عمل می کند. یعنی آب را در بدن نگه می دارد و باعث خروج ادرار کمتر می شود. به همین دلیل است که پزشکان در درمان اسهال به جای توصیه به نوشیدن آب، پودرهای نوشیدنی حاوی قند، سدیم و پتاسیم را برای جبران از دست دادن آب در بدن برای بیماران تجویز می کنند.

هر نوشیدنی شیرینی به شما در حفظ آب کمک نمی کند

از آنچه تاکنون گفتیم، ممکن است به این نتیجه برسید که نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه ها و نوشابه های گازدار موجود در بازار گزینه خوبی برای حفظ سطح آب بدن هستند، اما اینطور نیست. نوشیدنی های حاوی قند زیاد آبرسان نیستند. آنها ممکن است زمان بیشتری را در معده بگذرانند و کندتر از آب معمولی تخلیه شوند، اما هنگامی که وارد روده کوچک می شوند، غلظت بالای قند آنها توسط یک فرآیند فیزیولوژیکی به نام اسمز رقیق می شود. این فرآیند اساساً آب را از بدن به روده کوچک می کشد تا قند موجود در این نوشیدنی ها رقیق شود و هر چیزی در روده خارج از بدن در نظر گرفته شود. بنابراین، اگر برای رفع تشنگی بین نوشابه و آب تردید دارید، انتخاب درست آب است که حاوی قند و کالری مضر برای بدن نیست. کلیه ها و کبد برای دفع سموم از بدن به آب نیاز دارند و نقش مهمی در خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست دارد. ارزان ترین کرم مرطوب کننده!

کم آبی عملکردهای شناختی را مختل می کند

خوب، ممکن است تعجب کنید که چرا هیدراته ماندن برای ما مهم است. هیدراتاسیون مفاصل بدن را انعطاف پذیر نگه می دارد، از ما در برابر عفونت ها محافظت می کند و مواد مغذی را به سلول ها می رساند. خوشبختانه بدن ما با تشنگی ما را نسبت به کم آبی هشدار می دهد و معمولا با نوشیدن یک لیوان آب مشکل را حل می کنیم، اما همیشه به این سادگی نیست. برای کسانی که نمی توانند آب کافی بنوشند، ورزشکارانی که زیاد عرق می کنند و کسانی که به دلیل شرایط کاری در گرما آب زیادی از دست می دهند، هیدراتاسیون یک مسئله حیاتی است. عدم دریافت آب کافی در بدن تاثیر منفی بر عملکردهای شناختی دارد. حال اگر بخواهید به جز شیر آب گزینه مناسب دیگری برای تامین آب بیابید – که قبلا توانایی خود را ثابت کرده است – انتخاب شما چیست؟ قهوه یکی از گزینه های معمول است. ۳۰۰ میلی لیتر قهوه – تقریباً معادل یک فنجان – تقریباً به اندازه آب آبرسانی است، اما مصرف بیش از این مقدار قهوه باعث از دست دادن مایعات اضافی بدن می شود. افزودن یک یا دو قاشق غذاخوری شیر به قهوه این مشکل را کاهش می دهد.

منبع: cnn.com